Københavns Rådhus

Hvem bestemmer, hvem der bestemmer?

Hvordan bliver det egentlig besluttet, om der skal bygges nye legepladser og fodboldbaner? Og hvem bestemmer, hvem der bestemmer?

Københavns Rådhus inviterer nysgerrige elever og deres lærere indenfor, til et spilbaseret undervisningsforløb om demokrati og rigtig-rigtig-rigtig mange penge.

Eleverne bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen, og skal lægge kommunalbudget for hele Københavns Kommune. Men det kan være svært at blive enige, når alle har forskellige mærkesager.

Sådan er det også, når de voksne skal blive enige om tingene. Men gennem forhandlinger og afstemninger lykkes det som regel alligevel - også selvom der pludselig skal laves besparelser eller afholdes Tour de France.

Kan eleverne få pengene til at passe? Og lykkes det dem at komme i mål, inden tiden løber ud?

Forløbet varer 2 timer inkl. pauser

Kvindelige vælgere står i kø ved et bord, hvor en valgtilforordnet kvinde leder efter noget i en stor kasse. En af dem kigger direkte ind i kameraet. Billedet er redigeret, så der står en moderne laptop-computer og en mobiltelefon på bordet. Billedet er taget på Københavns Rådhus.
Kvindelige vælgere - Hvem bestemmer, hvem der bestemmer?
©

Rådhusforvalterens Samling

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
1200 kr.
Yderligere priser:
Gratis for københavnske folkeskoler gennem Åben Skole
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Matematik - Matematiske kompetencer, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Dansk, Historie, Matematik, Samfundsfag
Læringsmål:
Forløbet er et rollespilsbaseret undervisningsforløb, hvor eleverne påtager sig rollen som Københavns Borgerrepræsentation, og skal forhandle kommunens budget på plads, inden tiden løber ud.

Elevernes udbytte er en udvidet forståelse for de mekanismer, som foregår i det lokale demokrati. Gennem leg får de erfaring med forhandlingsstrategier, samarbejde og arbejdsgangene i en demokratisk valgt borgerrepræsentation. Matematikken konkretiseres, og bliver baggrundstæppe for rollelegene.

Forløbet er særligt, fordi det knytter sig til det kommunale demokrati. Det kobler matematik sammen med dansk- og historiefagene, og giver eleverne mulighed for at arbejde med demokrati, forhandling og talforståelse i praksis.

- Forløbet dækker matematikfagets kompetenceområder matematiske kompetencer, tal og algebra samt statistik og sandsynlighed.
- Forløbet dækker danskfagets kompetenceområde kommunikation, særligt vidensområderne dialog, krop og drama og sproglig bevidsthed.
- Det er desuden muligt at dækket historiefagets kompetenceområde historiebrug, særligt vidensområderne historiske scenarier og historisk bevidsthed.

Se alle tilbud fra: