HVIS...
Hvad sker der, HVIS Danmarks sikkerhed er i fare? Hvem opdager truslen, hvem vurderer truslens farlighed, og hvem tager de afgørende beslutninger, der handler om at beskytte Danmark?
Der venter eleverne en sansemættet oplevelse, når klasselokalet byttes ud med et spektakulært underjordisk fort fra Den Kolde Krig.
Vi befinder os sidst i 1980´erne. Knivskarpe frontlinjer er trukket op imellem øst og vest. Dér, på den yderste frontlinje, ligger Stevnsfort, klar til handling, hvis der skulle opstå krig.
Forløbet er bygget op omkring et rollespil, hvor eleverne gennem aktiv handling får et realistisk billede af det, der foregik under Den Kolde Krig. Eleverne møder dilemmaer om Danmarks sikkerhed, for hvad sker der, når Danmarks sikkerhed er i fare, og hvem tager de efterretningsmæssige, beredskabsmæssige og operative beslutninger?
Eleverne kommer til at arbejde med autentiske beretninger og udstyr i en autentisk bunker fra Den Kolde Krig. Spillet ledes af spilleledere, der har ansvaret for at beskrive verden rundt om spillerne og styrer, hvad der skal ske hvornår, som følge af rollernes handlinger og spillets udvikling.
Som en del af undervisningsforløbet kommer eleverne også i undergrundens dybe gange og rum.
Det ville være oplagt at afvikle dette forløb som et tværfagligt undervisningsforløb mellem historie og samfundsfag. Det kan desuden anbefales, at forløbet enten anvendes som optakt til eller afslutning på et forløb om Den Kolde Krig hjemme på skolen, da det giver et godt indblik i Danmarks rolle i koldkrigskonflikten.