STORM - museet for humor og satire

Hvor går grænsen?

Et dialogbaseret undervisningsforløb der undersøger humorens og satirens forhold til vigtige temaer som køn, religion og globale konflikter. I 2024 foregår forløbet i særudstillingen "Den censurerede udstilling om censur", hvor vi gennem skrive- og tegneøvelser undersøger, hvor grænserne går for den satiriske kunst.

Humor og satire kan åbne for vigtige samtaler, men kan også slutte dem brat når noget bare er langt over grænsen. I forløbet mødes museets undervisere med de store elever og debatterer, hvor grænsen går for, hvad der er god humor og satire

Vi ser på historiske kilder fra scene- og tegnekunsten og undersøger humorens forhold til vigtige temaer som køn, religion og krig. Gennem en dialogbaseret undervisning får eleverne forståelse for, hvorfor det, der er dybt sårende for den ene, er totalt grineren for andre. De forstår også, hvordan grænserne flytter sig over tid og på tværs af kulturelle skel og traditioner.

I “Den censurerede udstilling om censur” diskuterer vi forholdet mellem censur og satire. Hvad er det for censurerende kræfter der findes? Og hvilke kreative krumspring har satirikere gjort for at omgå censuren?

 

Til ungdomsuddannelserne er der udviklet et undervisningsmateriale som I kan søge inspiration i til forberedelse eller fordybelse: Gratis undervisningsmateriale til dansk, historie og samfundsfag - Frederiksbergmuseerne

Historiske kilder er udgangspunkt for dialogbaseret undervisning om humorens og satirens historie.
Hvor går grænsen?
Foto

Frida Gregersen

©

Frederiksbergmuseerne

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Kommunikation, Drama - Dramaanalyse, Elevernes alsidige udvikling, Historie - Kildearbejde, Medier - Medieanalyse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Med udgangspunkt i kilder fra humorens og satirens historie deltager eleverne i en dialogisk samtale, der åbner op for lokale og globale perspektiver.