Aaben Dans

Identitet og samfund

Eleverne trækker på hele deres fagregister, når de går ind i dansearbejdet på 6. årgang. De planlægger og arbejder med overordnede temaer, som de måske har hentet fra andre fag. I deres koreografier og visninger for hinanden får ”performance” vægt. De arbejder med størrelser som æstetik, historier og publikum. Og de tager stilling til hinandens arbejde med feedback, perspektiver, analyser og diskussioner.

DANS, KOREOGRAFI & BEVÆGELSE
Dansen skaber et rum, der egner sig godt til drenge med uro i kroppen og udfordrer de stille piger på evnen til at stå frem. Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – her tager man udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen.

Dans på skoleskemaet
Bevægelse har dokumenteret positiv effekt på både koncentrationsevne og læring. Den mest ideelle form for fysisk udfoldelse til at fremme læring er aktiviteter, der er udfordrende, varierede, og som indebærer succesoplevelser. I dansen er der ingen konkurrence. Det gælder hverken om at være hurtigst, stærkest eller bedst. Det gælder om at finde glæden i sig selv og sin egen krop. I den kreative dans, vi kommer med, er alle bevægelser og kropsudtryk valide. Her tager man udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Dansen skaber et rum, der både egner sig til drenge med uro i kroppen og udfordrer de stille piger på evnen til at stå frem.

Eleverne skaber koreografiske forløb sammen, de lærer at samarbejde, at indgå i fællesskaber og at anerkende hinanden og hinandens idéer. Det er er vigtige redskaber, der både kan bruges i skolen og i fritiden.

Hver træning starter med opvarmning og bevægelsesopgaver. Derefter starter arbejdet med at skabe egne dansebevægelser, og hen imod slutningen af dansedagen sammenkædes elevernes danse til en samlet koreografi. Forløbet kan afsluttes med en visning for andre elever på skolen. Det aftales med underviseren, ligesom der aftales et tema for danseugen i fællesskab.

DE 7 K'er
Vi arbejder med relationerne i klassen og understøtter arbejdsmiljøet i undervisningen generelt. Dansen opfylder flere af skolens faglige og menneskelige mål. Dansearbejdet er tværfagligt, og vi kategoriserer det i 7 læringsdimensioner, DE 7 K'ER, som er Krop, Kreativitet, Koreografi, Kollektivitet, Kommunikation, Kollaboration, Kritisk tænkning.

Hent hele materialet til ”DE 7 K'ER” gennem linket her. Vi håber og lægger op til, at skolelærerne bruger materialet til dels at se, hvad dansearbejdet indeholder, og dels hvilke elementer I kan bruge og forfølge i jeres øvrige skolearbejde ud over danseforløbet.

Erfaringer
Det er professionelle dansere med stor erfaring i at undervise børn og unge, der kommer ud til skolerne. Vi oplever hver gang, at det virkelig rykker ved klassens samhørighed, bl.a. har børnene sagt:
”Jeg er blevet bedre til at danse. Men jeg er også blevet bedre til at samarbejde og finde det sjove i det.”
”Jeg er blevet bedre til at overskride grænser. Og til at være med til tingene. Jeg synes også, jeg er blevet bedre til at være sammen med andre fra klassen, og jeg har fået mere selvtillid.”
”Vi er blevet tættere som klasse og har lært, at vi godt kan være sammen dreng og pige. Det er faktisk rigtigt sjovt.”
”Jeg tror, vi har åbnet mere op for, hvem vi er.”

Også lærerne oplever eleverne i andre konstellationer og ser ofte nye talenter og interesser komme frem:
”Det giver god mening. Glæde, øget kropsbevidsthed, stærkere sammenhold, mod og nysgerrighed.”
”Jeg ser børn, der overskrider egne grænser på en meget positiv måde. De tror mere på sig selv, ser nye perspektiver/sider af hinanden.”

Vi glæder os til at danse med jeres børn.

Aabendans.dk

AABEN DANS-UNDERVISNING

Egnsteatret Aaben Dans arbejder med dansen og kroppen som udtryksform. Vi bygger bro mellem den professionelle scenedans og vores lokalmiljø gennem forestillinger og kunst- og performancerelateret undervisning og aktiviteter.

Teatrets kunstneriske arbejde med at skabe nye forestillinger er kernen i alle vores aktiviteter. Herfra trækker vi de erfaringer om bl.a. kreativitet, kunstneriske processer, samarbejde og performance, som vi deler og arbejder videre med i vores undervisning, der er karakteriseret ved et ikke-konkurrerende og samskabende miljø, hvor den individuelle udvikling samtidig tilgodeses.

Aaben Dans tilbyder danseundervisning til folk i alle aldre. Undervisningen foregår på teatret eller på skoler og institutioner.

Læs mere: https://aabendans.dk/dans-for-institutioner/

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
8800 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation
Fag:
Dansk, Idræt
Læringsmål:
Krop, kreativitet, kommunikation, kollaboration, kritisk tænkning, kunst, koreografi

Se alle tilbud fra: