Hammershus

Kampen om Hammershus - Bornholms Middelaldercenter

Året er 1645. Et svensk angreb mod Hammershus er under opsejling og I er en del af angrebet og forsvaret. General Wrangel går i land på Bornholm, og lensmand Rosenkrantz ruster sig til at forsvare Hammershus.

På denne oplevelsestur på Hammershus vil I blive direkte inddraget i angrebet og forsvaret af Borgen. Tildelt forskellige roller og klædt i kofter, dramatiserer vi de historiske hændelser. I vil på egen krop mærke, hvordan det måske føltes at være med i kampen om Hammershus.
Efter en fælles intro deles gruppen i to hold, som i løbet af oplevelsesturen som ”svenskere” og ”danskere” sammen med hver deres formidler får forskellige indgangsvinkler til det historiske forløb omkring optakten til angrebet og begivenhederne i 1645.
Da gruppen i forløbet bliver nødt til at samarbejde på tværs, vil de få en klar forestilling om hvilken store betydning kampens udgang havde - nøjagtigt som det var i 1645, da kamphandlingerne fik en betydning for historiens gang her på Bornholm.

Baggrund: Kampen om Hammershus tager udgangspunkt i det svenske angreb på Bornholm i 1645, hvor general Wrangel erobrede Hammershus fra lensmanden Holger Rosenkrantz. Hændelserne i 1645 bragte Bornholm og Hammershus ind som en brik i et storpolitisk spil. 

Praktisk information:
Da gruppen deles undervejs i forløbet, er det vigtigt at der er mindst 30 og maks. 60 deltagere. 
På Hammershus er det altid godt at have vind- og vandtæt tøj med i rygsækken. Mange bliver overrasket over den store temperaturforskel, der kan være fra den ene ende af øen til den anden.

Baggrundsmaterialer:
Det er oplagt at arbejde videre med den historiske baggrund for begivenhederne i 1645, både i forberedelsen til turen og i et senere opfølgende undervisningsforløb.
På Jesper Vang Hansens hjemmeside (ekspert i bornholmske tingbøger) www.bornholmerting.dk kan I bl.a. se en lille film, der omhandler den skanse, som general Wrangel angiveligt skulle have bygget under kampen om Hammershus. Derudover er her også de originale kilder, der findes for begivenhederne i 1645, samt historikeren Zahrtmanns beskrivelse af hændelserne.
Du kan læse mere om Hammershus på Naturstyrelsens hjemmeside: www.naturstyrelsen.dk

 

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

 

Hammershus

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
101 kr.
Yderligere priser:
101,00 kr. pr. elev, 4 lærere gratis hvis elevgruppen er flere end 30.
Max deltagere:
60 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Samfund: Eleven har viden om magtforhold og samfundsstruktur i fortiden.
Historiske spor: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Historiske scenarier: Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Historisk bevidsthed: Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie.
Historiske scenarier: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger. Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt og regionalt.
Historiske scenarier: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres sociale kompetencer som gruppe, i en uvant situation.
At eleverne oplever sig selv i uvante roller og får mulighed for at bryde ud af dagligdagens vaner og sociale rollemønstre.
At eleverne får styrket deres evne til indlevelse.
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne bruger deres egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.