Karen Blixen Museum

Karen Blixen – fiktion, erindring og kolonialisme

Karen Blixen er den ene af de to kvinder, der optræder på den obligatoriske kanonliste over forfattere, som alle folkeskoleelever skal stifte bekendtskab med i deres skoletid. Mange kender historien om den kendte forfatter, der levede på en kaffefarm i Britisk Østafrika (Kenya) 1914-1931 og siden skrev bøger, der blev læst i hele verden, men kender man også Karen Blixen som kolonist? Debatten om Karen Blixens holdninger er igen aktuel, og i dette læringsforløb er beretningerne om Kenya både vores tekstmateriale og kildemæssige grundlag for at danne et nuanceret og kritisk billede af forfatterskabet. Vi perspektiverer i forhold til den historiske kontekst og til samtiden ud fra en postkolonial læsning.

I dette læringsforløb belyses Karen Blixens unægtelige fascination og udtalte kærlighed til Kenya i både kolonialt og postkolonialt perspektiv.

Først opridser vi kort europæisk kolonihistorie på det afrikanske kontinent med særligt fokus på den britiske kronkoloni Kenya, hvori Karen Blixen tilbragte 17 år af sit liv. Med afsæt i denne historiske kontekst taler vi først om Karen Blixens oplevelser i sin samtid og om, hvilken rolle og magt hun havde som hvid farmer i Britisk Østafrika. Vi benytter Karen Blixens tekster som vigtige historiske kilder og taler om, hvordan de kan bidrage til vores fælles forståelse af europæisk kolonisering i Østafrika, samt hvilke bevæggrunde Karen Blixen selv havde for at rejse ud og opleve verden. Slutteligt perspektiverer vi til nutidens normer og måder at være i verden på og indgår sammen med eleverne i en dialog om, hvordan Karen Blixens liv og værk kan anskues både kolonialt og postkolonialt.

Illustration til Out of Africa

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
775 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Vi arbejder med dialogbaseret undervisning, hvor eleverne opfordres til at sætte ord på deres læseoplevelse og forståelse.