Mark | Billund Kommunes Museer

Kartoffeltyskerne på Randbøl Hede

Kartoffeltyskerne var en gruppe tyske indvandrere, der kom til Danmark omkring 1760. De fleste af dem kom fra Sydtyskland. Ordet ”kartoffeltyskere” hentyder til, at de tyske kolonister medbragte kartofler. Ud fra fiktive personaer får eleverne indblik i de problemstillinger, der fulgte med, da tyske bønder blev inviteret til Danmark i 1760 for at hjælpe med at opdyrke den jyske hede. Eleverne diskuterer udfordringerne på baggrund af deres persona og dennes holdninger. Efterfølgende perspektiveres til lignende problemstillinger i dag.

Museumsværten tager imod eleverne i udstillingsbygningen og giver en kort introduktion til emnet. Eleverne bliver delt i seks grupper, der hver bliver tildelt én person fra den danske regering, kartoffeltyskerne eller den danske lokalbefolkning. Ud fra personkortene får eleverne et indblik i deres persons holdninger om situationen med kartoffeltyskerne på Randbøl Hede i år 1762. Kortene hjælper grupperne med at tage stilling til tre emner omkring kartoffeltyskernes levevilkår og udfordringer. Bagefter styrer museumsværten en diskussion om de tre udvalgte emner, hvor eleverne argumenterer ud fra ”deres” persons synspunkt. Afslutningsvis tager museumsværten eleverne med på en tur på Museumsgården Karensminde og fortæller om, hvordan den vestjyske lokalbefolkning og specifikt familien Jensen på Karensminde levede i 1762.

En skoleklasse vises rundt på Museumsgården Karensminde
Forløbet afsluttes med en omvisning på Museumsgården Karensminde
©

Mark | Billund Kommunes Museer

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
700 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Tysk - Kultur og samfund
Fag:
Historie, Samfundsfag, Tysk
Læringsmål:
- Eleven ved, hvem kartoffeltyskerne var, og kan sætte begrebet i en historisk kontekst.
- Eleven har forståelse for kartoffeltyskernes udfordringer i Danmark og kan perspektivere til nutidige problemstillinger ift. at være fremmed i et land.
- Eleven har forståelse for, at forholdet mellem regeringen, kartoffeltyskerne og den danske lokalbefolkning byggede på forskellige holdninger, mål og værdier.
- Eleven kan beskrive forskellene mellem kartoffeltyskernes liv på heden og de danske engbønders liv i området og give en tolkning af forskellenes betydning for individet.