15. Juni Fonden

Krible krable – indsamling af landlevende smådyr. 0.-2. klasse.

Gennem indsamling og iagttagelse af dyrelivet i Arboretet undersøger vi dyrene, deres opbygning, forskelle og ligheder. Forløbet fokuserer særligt på elevernes indsamling og undersøgelse af dyrene.

Fra d. 1.6. 2024 vil der ikke være mulighed for at få formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden.

Hvordan ser man forskel på biller og edderkopper? På myrer og biller (der begge er insekter)? Og på edderkopper og mejere (der begge er spindlere)?

Forløbet starter i vores skolestue med en gennemgang af de overordnede dyregrupper, som vi skal undersøge. Dernæst går vi ud i Arboretet og indsamler de dyr, vi kan finde, som tegnes og nøgles/bestemmes ved hjælp af deres særlige karakteristika. Det kunne eksempelvis være: Hvor mange ben har dyret? Har det vinger? Er bagkroppen delt i en eller to dele?

Efter besøget i Arboretet opfordres der til videre behandling, når klassen er hjemme på skolen. Eksempelvis kan eleverne gruppevis fremlægge, hvad de fandt, og/eller hver gruppe kan tildeles en dyregruppe, som de skal fortælle om – herunder opbygning/kendetegn, føde og levested.

Forløbet har en varighed af ca. 2 timer og kan bookes tirsdag, torsdag og fredag fra april til oktober.

Dagpåfugleøje

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Kompetencemål:
- Eleven kan udføre enkle undersøgelser.
- Eleven kan genkende natur i sin hverdag.
- Eleven kan beskrive egne undersøgelser.

Færdigheds- og vidensmål
- Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
- Eleven har viden om dyr.
- Eleven har viden om organismers opbygning.
- Eleven har viden om natur i det nære.

Se alle tilbud fra: