Kulturskolerne

Kulturpakke - Den dramatiske fortælling – skole: 2.-4. klasse

Velkommen til værkstedet, hvor vi skaber fortællinger både med og uden ord. Det er kroppen og samarbejdet, der er i fokus. Her er alle nemlig både aktører og publikum og med til at gøre hinanden gode.

I denne kulturpakke undersøger vi historiefortællingen dramatisk. Det handler både om at bygge en historie op, så den bliver spændende, og om at fortælle ved hjælp af stemmens og kroppens virkemidler. Hvad sker der, hvis en historie bliver råbt? Hvad sker der, hvis den bliver hvisket? Hvad sker der, hvis det kun er kroppen, der fortæller? 

Eleverne kommer til at arbejde i grupper og til at vise små scener for hinanden. De skal dramatisere tekster og temaer sammen og blive mere modige.

Feedbacken eleverne imellem kommer kun til at fokusere på det positive – det, der virker godt og fungerer dramatisk.

Formål

  • Eleverne lærer begreberne rum, figur, karakterarbejde og forløb
  • Eleverne træner samarbejde og effekten af positiv feedback
  • Eleverne træner dramaturgisk opbygning af fortællinger

Underviser

Mette Maria Ahrenkiel eller Pernille Carlsen, begge skuespillere og dramalærere ved Dramaskolen på Kulturskolerne. Dramaskolen | Kulturskolerne

Hvor: Kulturskolerne, Store Sal
Varighed: Én dag, kl. 9.00-12.30
Periode: 2024 september-november, 2025 marts-maj

Den dramatiske fortælling

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Drama - Dramaproduktion, Elevernes alsidige udvikling
Fag:
Dansk, Drama, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsmål i faget dansk:

EFTER 4. KLASSETRIN (DANSK - KROP OG DRAMA)
Eleven kan forstå eget og andres kropssprog.
Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog.
Eleven kan dramatisere tekster og temaer sammen med andre.
Eleven har viden om rum, figur og forløb.

EFTER 4. KLASSETRIN (DANSK - DIALOG)
Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper.
Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
Eleven har viden om samtaleregler.
Eleven har viden om lytteformål og undersøgende spørgsmål.

EFTER 4. KLASSETRIN (DANSK - UNDERSØGELSE)
Eleven kan undersøge personers motiver, konflikter og handlinger.