Kulturskolerne

Kulturpakke – Den færøske tangtrold – Dagtilbud: 4–6 år

Et færøsk troldesagn danner udgangspunkt for en kreativ dag med maleri og collage. Med inspiration fra den nordiske natur skaber børnene egne tangtrolde, hvor både tekstur og form spiller en rolle.

Ved skumringstid dukker den fæle færøske tangtrold op af havet og går op på land, fuldstændig overgroet af tang og klippestykker, for at jage voksne og børn en skræk i livet med sit grufulde udseende. 

Vi læser det færøske sagn om tangtrolden. 

Vi taler om, hvordan der ser ud på Færøerne, og om, hvordan tangtrolden kunne se ud. Har den en stor eller lille mund? Er hovedet overbegroet med tanghår? Det bestemmer børnene helt selv!

 

Børnene eksperimenterer med forskellige maleteknikker: Himmel-baggrunden males med teknikken vådt-i-vådt i store strøg med en bred pensel. Havet males på tørt papir, hvor børnene blander forskellige farvenuancer. 

Mens baggrunden tørrer, river børnene papir ud i forskellige former til troldens hoved: øjne, mund, tanghår, krop og arme. Derefter limer de formerne sammen. Til sidst limes tangtrolden på den malede baggrund.

På denne måde får børnene arbejdet med at lave deres helt egen tangtrold-collage ved først at arbejde ekspressivt og intuitivt med maleriet, hvorefter de arbejder med at sammensætte og konstruere en figur.

 

Formål

  • Børnenes kreativitet udvikles i arbejdet med teknikkerne maleri og collage.
  • Forløbet skærper børnenes form- og farveforståelse.
  • Børnene udvikler deres finmotorik i arbejdet med at rive papir ud til forskellige former. 
  • Børnene får et bedre kendskab til Færøerne og den færøske sagnskat.

Det kan I gøre inden kulturpakken

  • I kan læse nogle sagn fra letlæs-bogen ”Sagn og eventyr - Fra Færøerne” af Kirsten Gade, Dingo-bøgerne, Gyldendal, 1982.
  • I kan tale om Færøerne og kigge på billeder af landet: Øer, klipper, får osv. Som inspiration kan I evt. låne fagbogen ”Færøerne” af Peter Bering, Faktisk serien, Gyldendal, 2011. Målgruppe: 1.-3. klasse. Bogen indeholder en beskrivelse af landets udseende, dyreliv og andre emner.
  • I kan høre nogle af sagnene læst højt i podcastserien ”Færøske Fabler” af Rikke Mia Skovdal på app'en TalkTown, 2020, som er til børn i alderen 5-12 år. (I kan downloade app'en gratis de første to måneder.)

Det kan I gøre efter kulturpakken

  • Lav f.eks. en udstilling med alle troldebillederne, hvor I også hænger sagnet op samt en kort beskrivelse af processen, så de andre børn og forældrene kan se, hvad projektet har handlet om, og hvilket sagn der er blevet illustreret (Annika mailer en opsætning af sagnet og en projektbeskrivelse, som er sat grafisk op og er lige til at printe ud, hvis I er interesserede).
  • Annika medbringer inspirationsfotos fra Færøerne, som I kan beholde og lade hænge som samtalebilleder.  
  • I kan benytte collageteknikken i forbindelse med andre typer tekster eller temaer.

 

Underviser

Annika Øyrabø arbejder som illustrator og underviser. Hun illustrerer børnebøger. Hun har senest illustreret børnebogen “Strikurnar” (“Stregerne”) for det færøske forlag Bókadeild Føroya Lærarafelags, 2022. Bogen er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2023. Hun har også illustreret den færøske børnebog "Abbi og eg og abbi“ (Bedste og jeg og Bedste”), senere udgivet på dansk på Boldens Forlag. “Abbi og eg og Abbi” har modtaget Tórshavns Kommunes børnekulturpris 2021 samt Vestnordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2022. Den var også nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2022.

Se flere bøger og projekter på: www.annikaoyrabo.dk

 

Hvor: I jeres egne lokaler

Varighed: Én dag, kl. 9.30-11.30

Deltagerantal: Max 12 børn 

Alder: 4-6 år

Færøske tangtrolde
Færøske tangtrolde.
Foto

Annika Øyrabø

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene oplever deltagelse og medindflydelse
Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som og aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.
Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier