Kulturskolerne

Kulturpakke – Den krøllede hjerne – dagtilbud: 4-6 år

Hjernen er for vild, og det slår vi et slag for i denne workshop. Mennesker har i snit 20 milliarder neuroner i hjernen, og i denne workshop kommer de i sving! Børnene bygger deres eget hoved og hjerne på et stykke pap. Vi ‘drømmer’ og laver hjernegymnastik. Hvordan er vi forskellige? Trin for trin bygges hjernen op med hud og hår. Vi klistrer grå hjernemasse på og tænker nye tanker. Vi sanser med ører, næsen, øjnene og munden og sætter sanserne på. Vi bliver ‘forkølede’ i regnen og laver snot. Vi ser på kunst og sætter farver på. Til sidst er hovedet færdigt og får en støtte bagpå, så den kan stå på sofabordet derhjemme sammen med familebillederne.

Læreplanstemaer: Workshoppen supplerer og aktiverer læreplanstemaet: Krop, sanser og bevægelse: “Sanserne er børns adgang til verden og fundamentet for at opfatte og begribe verden. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte stimulering af de tre motoriske grundsanser i samarbejde med de fire øvrige sanser (lugtesansen, synssansen, smagssansen og høresansen).”...“Den fysiske side af sansning kan ikke stå alene. Sanselige læringsmiljøer skal tilgodese en æstetisk dimension, hvor børns legende undersøgelser og kreative eksperimenter med bevægelse er i centrum.”

Tillige aktiverer Den krøllede hjerne læreplanstemaet Natur, udeliv og science: “Der tages udgangspunkt i et læringssyn, der aktivt inddrager børnenes eksisterende viden og erfaringer, undren og spørgsmål”...En proces, som går fra det meget konkrete til det abstrakte – fra regnorm til luftfart, hvor det pædagogiske personale skaber en mental bro mellem den konkrete læring i hverdagen og samtidig har øje for naturvidenskabens forståelser og begreber.”

Hjemme i børnehaven kan I arbejde videre med sanse-lege og bygge en hel 1:1 krop med tarme, hjerte og knogler. Man kan arbejde videre med den multimodale læringsform, hvor man veksler mellem bevægelse, viden og det æstetiske indenfor et givent naturvidenskabeligt emne, så hele kroppen sættes i svingninger.

Underviser

Henriette Brun. Tegner og kunstformidler. Hun er uddannet fra Kunsthåndværkerskolen, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Kunstakademiet i Hamburg og har en PD i billedkunst og kursus i Modernitet og samtidskunst fra ÅU. Forfatter til bogen WORFOR! Forunderlige fortællinger i et legende naturvidenskabeligt univers, udkommet på Dafolo.

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst
Antal børn: 16
Varighed: Én dag, kl. 9.30-12.30, Husk medbragte madpakker, som spises på Kulturskolerne i løbet af dagen.
Periode: 2024 august-september, 2025 juni

Den krøllede hjerne

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
16 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
  • Social udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene oplever deltagelse og medindflydelse.

Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale .

KOMMUNIKATION OG SPROG
Forløbet understøtter, at børnene opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og idéer, som de kan anvende i sociale fællesskaber.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

NATUR, UDELIV OG SCIENCE
Forløbet understøtter, at børnene får konkrete oplevelser med naturen, som gør dem nysgerrige på at udforske naturen og opleve menneskets forbundethed med naturen.

Børnene opnår erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag og virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.