Kulturskolerne

Kulturpakke - Hip hop - Dagtilbud: 4-6 år

Vi oplever dansens muligheder gennem små funky hiphop-trinkombinationer, akrobatiske bevægelser og sjove elementer over gulv. Det handler om sans, fællesskab og rytme.

Børnene afprøver elementer fra kreativ dans og hiphop. Vi oplever at kunne udtrykke dansebevægelser med flow, staccato og temposkift. Til slut sætter vi noget af det sammen til en kort dans. Bemærk at Kulturpakken foregår på Kulturskolerne, og at der kan tildeles to forskellige tidspunkter (se nederst). 

Formål

  • At få børnehavebørnene på banen og lade dem udtrykke sig i det sanselige sprog, som er deres, i en ramme, hvor kønsopdelingen brydes, så piger og drenge på legende vis kan fortælle gennem dansen.
  • At lade børnene opleve og afprøve forholdet mellem dans og rytme.

Forberedelse og særlige forhold

I skal medbringe tøj til at bevæge sig i og lidt at drikke og spise.



Det kan I også gøre inden kulturpakken

Spil forskellige Hip Hop-musiknumre, og få børnene til at danse det dyr, de synes musikken "beskriver". Dette giver børnene en fornemmelse for, hvordan kroppen kan bruges til at udtrykke sig på. Fortæl børnene, at de skal hen og lære at blive endnu bedre til at danse. Her er et eksempel på et dansenummer: UPPERCUT 26 JULI - YouTube

Det kan I gøre efter kulturpakken

Brug musikken hjemme i dagtilbuddet og genopfrisk øvelserne og de seje tricks I har fået med jer.

Underviser

Uppercut Danseteater, www.uppercutdanseteater.dk

Hvor: Kulturskolerne, Store sal

Antal børn: 15 

Varighed: Én dag à 1½ time, kl. 9.30-11.00 eller kl. 11.30-13.00

Periode: 2023 efterår, 2024 forår

Hip hop

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
15 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer.

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale

SOCIAL UDVIKLING
Forløbet understøtter fællesskaber, hvor forskelligheder ses som en ressource.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

Børnene oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene indgår som ligeværdige i en sammenhæng i et fællesskab, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier

Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som både som tilskuere og aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.