Kulturskolerne

Kulturpakke – Kamplege og historiske fortællinger – Skoler: 0.-9. klasse

Med udgangspunkt i lege og øvelser fra bl.a. brydningens verden styrkes elevernes sansemotorik, alt imens der arbejdes med samarbejde og grænsesætning.

Denne kulturpakke består af to sammenhængende skolelektioner (90 minutter) og kan tilrettelægges på en dato og et tidspunkt, hvor det passer jer. Typisk vil den kunne lægges som en del af idrætsundervisningen, da der er brug for en sal, måtter m.m., og forløbet har fokus på at øge bevægelsesglæden og den motoriske forståelse hos børn og unge.

Det er muligt at tilpasse forløbet til alle årgange fra 0. til 9. klasse.  

Historiker, forfatter og bryder Rami Zouzou sætter det at "slås for sjov" ind i en historisk kontekst: Fra brydesportens oprindelse i det gamle Grækenland over Romerrigets turneringer og videre over vikingetiden og middelalderen, hvor kamplege blev brugt som fortræning til egentlig kamp og krig, og til immigranterne i Amerika, som gjorde brydning til en egentlig sportsgren. 

Vægten i kulturpakken er dog på det kropslige arbejde. Der er fokus på samarbejde, og legene er tilrettelagt sådan, at ingen kampe kan gennemføres, endsige vindes, ved hjælp af slag og spark. Eleverne glemmer faktisk helt, at man kan slå og sparke hinanden. 

Med andre ord vil vi gennem kamplegene arbejde med personlig udvikling, kulturmøde og historisk forståelse, samtidig med at vi får bevæget os, og nye relationer opstår, fordi man kæmper på kryds og tværs. 

Den stærke skal pludselig bruge sine kræfter på en ny måde, hvis modstanderen måske er hurtigere eller mere smidig. Som legene skrider frem og udvikler sig, finder eleverne ud af, at desto bedre de er til at samarbejde samt afkode og respektere hinandens grænser, desto sjovere bliver legene. Alle lege er bygget op omkring rulle- og balanceteknikker, så ingen elev på forhånd har en fordel, uanset om man er høj, lav, tyk, tynd eller sportserfaren.

For de ældste elever kan kamplegene bruges til at arbejde aktivt med kropsforståelse og -bevidsthed. Mange myter og fordomme bliver nedbrudt, kroppen bliver afseksualiseret, kønsforskelle udviskes, og alle lærer at udnytte alle elementer til en fordel. Den store elev får pludselig mulighed for at mule klassens bedste fodboldspiller, den smidige pige scorer flere point end klassens stærkeste dreng, og de mentale grænser bliver rykket, når man pludselig står ansigt til ansigt med en modstander uden at kunne gemme sig bag ved kammerater eller brug af store ord.

Formål

  • Elevernes sansemotorik styrkes
  • Eleverne får en større bevidsthed om, hvordan man kan "slås for sjov" – og får et sprog for at kunne sige fra, hvis det ikke er sjovt
  • Elevernes evne til at samarbejde og sætte grænser styrkes
  • Elevernes kropsbevidsthed og selvtillid øges

Det kan I gøre efter kulturpakken 

  • I kan arbejde videre med de øvelser, I har lært på dagen, samt tale videre om kamp, brydning, "at slås for sjov eller alvor", grænsesætning osv. 

Underviser

Rami Zouzou er historiker, forfatter og en del af CIK Brydeklub. Rami har undervist i lignende kulturpakkeforløb for Gentoftes dagtilbud i flere år med stor succes og er derudover en erfaren underviser på brydeforløb tilpasset børn og unge. 

Hvor: Egen skole, idrætssal eller andet med god plads og måtter, der kan lægges ud på gulvet. 
Varighed: Én dag, 90 minutter. Tidspunkt aftales individuelt. 
Periode: 2024 efterår, 2025 forår

Kampleg og slåskultur
Kamplege og historiske fortællinger.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
400 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Idræt - Alsidig idrætsudøvelse, Idræt - Idrætskultur og relationer, Idræt - Krop, træning og trivsel
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Historie, Idræt
Læringsmål:
Dette forløb bidrager bl.a. med at understøtte de faglige formål for faget Idræt:

Eleverne skal i faget idræt udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige
kompetencer. Eleverne skal opnå kendskab til alsidig idrætskultur og udvikle lyst
til bevægelse. Idrætsfaget skal give eleverne erfaring med og indsigt i idrættens
betydning for sundhed og trivsel samt i samspillet mellem samfund og idrætskultur.

Eleverne skal gennem alsidig idrætspraksis have mulighed for at opleve
glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå
betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det
samfund og den verden, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få
erfaringer med vilkår for sundhed og kropskultur.

I faget idræt skal eleverne udvikle forudsætninger for at tage ansvar
for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab.