Kulturskolerne

Kulturpakke – Kan man læse teater? – Skoler: 7.-9. klasse

At dramatik kan bruges til at udtrykke og behandle svære emner, relationer og følelser, der ofte ikke tales om, oplever eleverne på første hånd, når de selv skal udfolde sig kreativt som dramatikere. Dramatiker Robert Reinhold præsenterer SOLDATEN og DEN FØRSTE DRÅBE BLOD, to teatertekster, der handler om unges udfordringer med at finde sig selv og deres identitet som hhv. udsendt soldat og radikaliseringstruet ung kvinde. Eleverne får mulighed for at opleve professionel dramatik samt at udtrykke egne ideer og tanker i oversættelsen af virkelighedens historier til litteratur.

Dramatiker Robert Reinhold introducerer eleverne til arbejdet som dramatiker og et par af sine egne værker, der blandt andet handler om unges ensomhed og udfordringer med at finde sig selv, deres værd og deres egen identitet.

Med udgangspunkt i læsninger af den professionelle dramatik kommer eleverne til at arbejde med egen dramatisk skrivning.

De arbejder kropsligt og improvisatorisk for at erfare, hvordan personlige ideer, tanker og visioner kan omsættes til dramatik og scenekunst.

Via skriveøvelser, greb fra skuespillerens værktøjskasse samt dramaturgiske refleksioner over virkemidler og fortælleforløb får eleverne indsigt i den skabende proces bag dramatisk tekst.

Forløbet har til formål at afmystificere dramatikken som genre og gøre det begribeligt og relevant også for ikke på forhånd teaterinteresserede unge.

Formål

  • Fokus i denne kulturpakke er dramatisk tekst som genre, som anderledes litteratur og som konkret skriveteknisk værktøj.
  • Gennem dramatiske øvelser og debat inspireres elevernes egen skrive- og læseglæde, og de oplever, at både fantasi og deres personlige historier kan bruges som kreativt materiale, der kan udfoldes som dramatisk tekst. 
  • Formålet er at gøre dramatikken virkelighedsnær og relevant for de unge, så de får en forståelse af, at dramatik som genre også kan være noget for dem.

Det kan I gøre inden kulturpakken 

  • Læs uddrag af et af Robert Reinholds stykker. 
  • Den første dråbe blod er baseret på sagen om "Kundbypigen". Information kan søges om sag og I kan med fordel forberede jer ved at tale om parallelle emner i klassen. 
  • Læs også gerne andet dramatik, ældre såvel som nyere, så eleverne får en forståelse for genren. 

Underviser

Dramatiker, forfatter og skuespiller Robert Reinhold skrev i 2017 den Reumert-nominerede SOLDATEN. En fiktion om dilemmaerne ved det at være udstationeret. I 2019 skrev han ungdomsstykket DEN FØRSTE DRÅBE BLOD, et af de mest kontroversielle og omdiskuterede skuespil de seneste år. Forestillingen er baseret på virkelige hændelser og skildrer det negative potentiale i relationer, der ekskluderer frem for at integrere medmennesker i fællesskaber.

Hvor: Kulturskolerne, Store sal
Varighed: Én dag, kl. 9.00-13.00
Periode: 2024 efterår. 2025 forår. Der undervises tirsdage, onsdage og torsdage 

 

Robert Reinhold
Robert Reinhold
Foto

Karoline Lieberkind

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion, Elevernes alsidige udvikling
Fag:
Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Denne kulturpakke understøtter bl.a. de fælles mål for faget dansk:

Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.