Kulturskolerne

Kulturpakke – Kunst og Kodning - Skoler: 2.-4. klasse

I denne workshop kombineres kodning med kunst, et dejligt legende og lærerigt match. Lær at porgrammere de små ozobotter og anvende dem i en praktisk-musisk sammenhæng. I underviserens hjemmebyggede minimuseum hænger ikoniske kunstværker fra MOMA, Louvre, British Museum, eksemplariske værker fra hele kunsthistorien. Det bedste af de bedste, som børnene møder og lærer om den dag

Børnene programmerer de små ozobotter sammen og tegner en avatar til deres ozobot, så de kan genkende deres egen, som besøger museet. Til lejligheden har underviseren bygget et minimuseum af skunmpap med udvalgte eksemplariske værker fra kunsthistorien med kunstnere som Marcel Duchamp, Picasso, Magritte og Leonardo Da Vinci o.a. 

Eleverne bearbejder sanselige materialer, objets trouvés, fundne objekter af tekstil, ler, maling,  metal, grene, pigment etc og laver skulpturer eller maleriinstallationer i miniformat inspireret af de ting, vi har set. 

Til sidst er børnene publikum på deres eget museum. Ved brugen af små robotter går de en rute rundt på museet, hvor deres ozobot avatarer stopper op, drejer rundt, går hurtigt, går langsomt og tager en guidet tour.

Formål

I faget billedkunst skal eleverne som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer”...

videre læst i læringsmål: “Billedfremstilling handler om at kunne udtrykke sig i og eksperimentere med mange slags billeder. Undervisningen skal give mulighed for at fremstille konkrete værker ved for eksempel at tegne, male, lave skulpturer eller arbejde med digitale billeder.

Inden workshoppen kan I: 

Kigge på værkerne på de store museer. Tage fat i -ismerne; Ekspressionisme, impressionisme, modernisme, symbolisme, surrealisme etc.

Efter workshoppen kan I:

Arbejde videre med museumsformen, arkitektur og bygge udstillinger op i temaer. Er kunsten sat op i kronologisk orden, i kunstgenrer eller noget helt tredje. 

Underviser Henriette Brun: 

Maler og kunstformidler. Hun er uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Kunstakademiet i Hamburg, Kunsthåndværkerskolen i Kolding og har en PD i billedkunst. Forfatter til den mangesansede læringsbog: WORFOR! Forunderlige fortællinger i et legende naturvidenskabeligt univers, udkommet  på Dafolo.

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst
Varighed: Én dag, kl. 9-13
Periode: 2024 efterår, 2025 forår

Kunst og Kodning

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation
Fag:
Billedkunst, Dansk, Musik, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Eleven kan fremstille rumlige konstruktioner.
Eleven har viden om materialer og sammenføjningsteknikker til at skabe rumlige konstruktioner.
Eleven har viden om skulpturteknikker.
Eleverne udvikler deres kundskaber om kunstnere og tilegner sig færdigheder og viden om kunst inden for det udvidede skulpturbegreb