Kulturpakke – Kunst og Kodning - Skoler: 2.-4. klasse
Børnene programmerer de små ozobotter sammen og tegner en avatar til deres ozobot, så de kan genkende deres egen, som besøger museet. Til lejligheden har underviseren bygget et minimuseum af skunmpap med udvalgte eksemplariske værker fra kunsthistorien med kunstnere som Marcel Duchamp, Picasso, Magritte og Leonardo Da Vinci o.a.
Eleverne bearbejder sanselige materialer, objets trouvés, fundne objekter af tekstil, ler, maling, metal, grene, pigment etc og laver skulpturer eller maleriinstallationer i miniformat inspireret af de ting, vi har set.
Til sidst er børnene publikum på deres eget museum. Ved brugen af små robotter går de en rute rundt på museet, hvor deres ozobot avatarer stopper op, drejer rundt, går hurtigt, går langsomt og tager en guidet tour.
Formål
I faget billedkunst skal eleverne som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer”...
videre læst i læringsmål: “Billedfremstilling handler om at kunne udtrykke sig i og eksperimentere med mange slags billeder. Undervisningen skal give mulighed for at fremstille konkrete værker ved for eksempel at tegne, male, lave skulpturer eller arbejde med digitale billeder.
Inden workshoppen kan I:
Kigge på værkerne på de store museer. Tage fat i -ismerne; Ekspressionisme, impressionisme, modernisme, symbolisme, surrealisme etc.
Efter workshoppen kan I:
Arbejde videre med museumsformen, arkitektur og bygge udstillinger op i temaer. Er kunsten sat op i kronologisk orden, i kunstgenrer eller noget helt tredje.
Underviser Henriette Brun:
Maler og kunstformidler. Hun er uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Kunstakademiet i Hamburg, Kunsthåndværkerskolen i Kolding og har en PD i billedkunst. Forfatter til den mangesansede læringsbog: WORFOR! Forunderlige fortællinger i et legende naturvidenskabeligt univers, udkommet på Dafolo.
Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst
Varighed: Én dag, kl. 9-13
Periode: 2024 efterår, 2025 forår