Kulturskolerne

Kulturpakke - Lyd, leg og bevægelse - Dagtilbud: 2-3 år

Gennem musik- og bevægelseslege får børnene skærpet deres opmærksomhed, udfordret deres krop, stimuleret fantasi og sprog.

Hvordan lyder en frø? Hvordan hopper den? Hvordan lyder regn? Og hvad hvis der var en kæmpe vandpyt midt på gulvet? I det rytmisk-motoriske fællesskab er der plads til børnenes initiativer, og at hvert barn deltager ud fra egne forudsætninger.

Formål

Sansemotorikken og grundmotorikken styrkes ved, at børnene inspireres til rytmiske bevægelseslege på mange forskellige måder – med udgangspunkt i børnenes egne udtryksformer, interesser og formåen.

Forberedelse

  • Ryd gulvet.
  • Skru godt op for varmen.
  • Bare tæer til børnene og gerne så lidt tøj på som muligt. Det er huden, der sanser, ikke tøjet. Tal med børnene om deres sanser, mens I gør jer klar. 

Det kan I gøre efter besøget

Find Annes tips til, hvordan I kan arbejde videre med lyd, leg og bevægelse i pdf'en nedenfor. 

Underviser

Anne Hussmann, gøsselpædagog, motorikvejleder og marte meoterapeut. www.annehussmann.dk

Hvor: I jeres egne lokaler

Antal børn: 10 børn

Varighed: Én dag, kl. 9.30-10.30  - hvis I har fået kulturpakken til en børnegruppe mere så fra kl. 9.15

Periode: 2023 efterår, 2024 forår

Anne Hussmann Lyd, leg og bevægelse

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
10 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
2, 3
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på

Børnene oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivietet.

Børnene opnår erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag og virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.