Kulturskolerne

Kulturpakke - Skrammeltryk - Skole: 0.-3. klasse

Når vi trykker Skrotrobotter, er der ikke noget, der er grimt, ikke noget der er pænt, det er bare mærkeligt på den fede måde!
Med forskellige slags skraldeformer som f.eks. plastikemballage og mælkelåg, trykker vi fantastiske og farverige figurer med hver deres helt egen personlighed og egenskab.

Vi gennemgår de geometriske skraldeformer, som Skrotrobotterne består af. Eleverne får derved sat ord på nogle af alle de former, vi omgiver os med til daglig, ved at se på og tale om forskellige emballageformer. 

 

Bagefter nærstuderer vi robotterne og taler om hvilke egenskaber Skrotrobotterne kunne have. Ofte er der mange forskellige forslag til hvad den enkelte robot kan være god til og alle ideer er velkomne! Jeg opfordrer eleverne til at byde ind med deres egne ideer og tanker for at bekræfte dem i, at de skal stole på deres fantasi og indre iderigdom og turde at fortælle om den til deres kammerater. 

 

Børnene instrueres i, hvordan man trykker. Vi taler om visuelle principper såsom symmetri/asymmetri og størrelsesforskelle.

Eleverne trykker hver deres robot med sort farve. Før robotten males, arbejder eleverne med at blande de tre sekundærfarver med udgangspunkt i farvecirklen. Til sidst males robottrykket.

Til sidst taler vi om, og opsummerer, de begreber, som eleverne har beskæftiget sig med i løbet af dagen.

 

Formål

  • Elevernes kreativitet og fantasi udvikles i arbejdet med en ukonventionel trykketeknik.
  • Forløbet skærper elevernes form- og farveforståelse
  • Eleverne får gennem trykprocessen en oplevelse af, at man kan bruge et umiddelbart værdiløst materiale til at skabe værdifulde, unikke kunstværker. 

Det kan I gøre inden kulturpakken

Bestil evt. et klassesæt af undervisningsmaterialet “Professor Skrald og Skrotrobotterne” fra Coop Skolekontakten, som handler om affald og genbrug. Undervisningsmaterialet er gratis og målrettet indskolingen.

 

Det kan I gøre efter kulturpakken 

  • I afslutningen af kulturpakken taler vi om hvilke andre figurer man kunne trykke med skraldeformer, f.eks. huse, fisk, blomster eller noget helt fjerde. På den måde perspektiveres forløbet, så I kan arbejde videre med teknikken på egen hånd med udgangspunkt i andre temaer. 
  • I kan udstille Skrammeltrykkene på skolen. Annika kan sende en lille Skrotrobot-karakteristik, så eleverne kan beskrive deres Skrotrobot. (Navn, alder, egenskab osv.).  

 

Underviser

Annika Øyrabø arbejder som illustrator og underviser. Hun illustrerer børnebøger og skriver hobbybøger. Hun har bl.a. udviklet undervisningsmaterialet “Professor Skrald og Skrotrobotterne” for Coop Skolekontakten, 2018 og skrevet hobbybogen ”Skrotrobotter og andet sjov med skrald”, 2013, Carlsen. Derudover har hun lavet en serie af hobbybøger for det tyske forlag Beltz und Gelberg, hvor hver enkelt bog introducerer en ny teknik, f.eks. ”Zeichnen und malen”, ”Drucken und stempeln” osv. Har igennem en årrække også lavet opgavesider til Weekendavisens Faktisk-sektion for børn. Hun har senest illustreret børnebogen “Strikurnar” (“Stregerne”) for det færøske forlag Bókadeild Føroya Lærarafelags, 2022. Bogen er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2023. Se flere bøger og projekter på: www.annikaoyrabo.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst 

Varighed Én dag, kl. 9-13

Periode 2023 efterår, 2024 forår.

Skrammeltryk
Skrammeltryk
Foto

Kulturskolerne, Gentofte

©

Kulturskolerne, Gentofte

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Elevernes alsidige udvikling, Matematik - Geometri og måling
Fag:
Billedkunst, Dansk, Matematik
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsområder i faget matematik:

0. KLASSE

Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer.

1.-3. KLASSE

Eleven kan anvende geometriske begreber og måle.

Eleven kan kategorisere figurer.

Eleven har viden om egenskaber ved figurer.