Kulturpakke - Skriv computerspil - Skole: 4.-7. klasse
Hvordan får man egentlig ideer til et computerspil? Og hvordan formulerer man dem? Eleverne skaber scenarier og arbejder med historier. Der arbejdes med udgangspunkt i andre dramaturgier end den traditionelle berettermodel.
Der vil blive arbejdet med, hvordan man beskriver handling, karakterer, baner og missioner i et spil. Øvelserne forklarer de sværeste ting på en måde, så det både er udfordrende og sjovt på samme tid. Vi holder os fra selve programmeringen, men beskæftiger os med idé, gameplay og dramaturgi. Vi laver arbejder derfor primært med at skrive og tegne helt analogt med papir og blyant.
Kulturpakken tilpasses alderstrinnet. For de yngste klasser arbejdes der mest med tegninger – og for de lidt større mest med skriveøvelser.
Formål
- Eleverne får en bredere forståelse af fortællingen som begreb
- Eleverne får mulighed for at arbejde anderledes og eksperimenterende med tekst og fortælling
- Eleverne får indsigt i, hvad der skrivemæssigt ligger bag de fiktioner, de beskæftiger sig med, når de spiller computerspil eller rollespil
- Eleverne får et nuanceret indblik i vilkårene, når det kommer til spil på internettet.
Forberedelse og særlige forhold
- Eleverne medbringer papir og blyant.
- Eleverne behøver ikke at have viden om computerspil.
- Eleverne skal bare have lyst til at skrive og være nysgerrige efter nye måder at gøre det på.
Underviser
Michael Valeur, forfatter og spildesigner. Michael vandt sammen med Mads Salicath i 2012 Gyldendals store konkurrence om produktion af interaktive digitale børnebøger. www.michaelvaleur.dk
Hvor: Kulturskolerne, Musik 0
Varighed: Én dag, kl. 9.00-13.00
Periode: 2024 efterår, 2025 forår