Lær at lave et eventyr
Eleverne arbejder i grupper og skal gennem kropslige, sanselige og dialogiske metoder lave et eventyr, som de fortæller for klassen. Forløbet kan afvikles på biblioteket, i klasselokalet, i gymnastiksalen eller udendørs. Det kræver blot, at eleverne kan sidde på gulvet med afstand mellem grupperne.
Forløbet er struktureret i 3 dele: Forforståelse, postløb/eventyrfortælling og produktion.
I del 1 lærer vi om handlingsbroen med udgangspunkt i eventyret om Rødhætte. (dette kan I vælge at gennemgå hjemme - vi sender gerne undervisningsmaterialer)
Del 2 består af postløbet, hvor eleverne samler elementer til deres egen historie, som efterfølgende fortælles for klassen.
I del 3 skal eleverne arbejde videre med deres eventyr og lave en visuel produktion af det. Det kan foregå på forskellige måder: de kan lave eventyret som en tegneserie; de kan bygge det i forskellige kreamaterialer (som vi gerne stiller til rådighed); eller de kan arbejde med kodning i Scratch Junior og lave deres eventyr til en tegnefilm, og derved træne deres computationelle tænkning.
Opbygning af forløbet
Hvordan forløbet opbygges, kan tilpasses jer. Vi anbefaler 2 modeller for forløbet: light og deluxe.
Deluxe-modellen: Vi står for det hele, og I skal bare afsætte 2 halve dage (hvis I vælger krea eller kodning i del 3).
Light-modellen: I står for del 1 og 3 derhjemme, og vi står for del 2, som varer ca. 2,5 timer.
Men skriv eller ring endelig til os, hvis I har spørgsmål.
Praktisk information
Det kan både foregå på jeres skole og hos os på et af vores biblioteker. Vær dog opmærksom på, at krea i del 3 kun afvikles i Nygadehuset.
Vi stiller remedier og opgaver til rådighed. Alt I behøver er at afsætte tiden.
Lærerens rolle: læreren har det pædagogiske ansvar, og kan fungere som hjælper på posterne.