Mungo Park

AT LÆRE AT DØ

Et kommunalt drama om klimakamp, papirarbejde og vold

Der er klimauge i den lille kommune og alle medarbejderne er klar! Men den klimadepressive folkeskolelærer Elin, kan næsten ikke holde klimaangsten tilbage, når hun skal undervise børnene i emnet. Klimaoptimisten Andreas er til gengæld topmotiveret for at starte i Miljøforvaltningen, hvor han skal tilse byggeriet af en ny stor industrihavn, der dog lige kræver at de fælder byens sidste stykke skov. Her starter en medrivende, skæv og uforudsigelig historie, som tager en vild, provokerende og magisk drejning under klimaugen, der ender som ingen havde forudset!

Den kontroversielle instruktør Viktor Tjerneld, der stod bag succesen SPEJLMANDEN, har skrevet AT LÆRE AT DØ til alle der føler sig lammet af mediernes billeder af hedebølgeflammer, tørke, de høje energipriser og politikernes fine taler, men for langsomme handling.

”Jeg vil ikke se en teaterscene som en foredragssal om tingenes tilstand, men som et sted, hvor vi kan fortælle om, hvordan det er at være et menneske, der skal forholde sig til al den uro og de alarmmeldinger, der er omkring os i Danmark i 2022. For tiden er det nemt at føle sig magtesløs og miste håbet for fremtiden. Her kan teatret måske hjælpe os,” siger Viktor Tjerneld.
AT LÆRE AT DØ

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Dansk - Kommunikation, Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion
Fag:
Biologi, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Geografi, Historie, Natur/teknologi, Samfundsfag, Sproglig udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Analyse af klimakrise og samfundsreaktioner:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan klimakrisen præsenteres i dramatisk litteratur og teater, samt hvordan forskellige samfundsgrupper reagerer på klimarelaterede udfordringer.
Forståelse af klimadepression og klimaangst:
Eleverne skal opnå indsigt i begreberne klimadepression og klimaangst, herunder hvordan disse følelser kan påvirke individers mentale sundhed og handlekraft.
Diskussion af etiske dilemmaer i miljøpolitik:
Eleverne skal kunne identificere og diskutere de etiske dilemmaer, der opstår i forbindelse med miljøpolitik, som f.eks. beslutningen om at fælde skove for at fremme industriel udvikling.
Refleksion over klimahandling og magtesløshed:
Eleverne skal kunne reflektere over, hvordan følelsen af magtesløshed i mødet med klimakrisen kan påvirke individers engagement og vilje til handling.
Kritisk analyse af teatrets rolle i samfundsdebatten:
Eleverne skal kunne diskutere teatrets rolle som et medium til at belyse samfundsmæssige problemer, og hvordan teater kan skabe en forståelse for de menneskelige aspekter af klimakrisen.
Forståelse af karakterudvikling i drama:
Eleverne skal kunne analysere karakterudvikling i dramaet, herunder hvordan personlige overbevisninger og følelser (f.eks. klimaangst vs. klimaoptimisme) driver handlingen og udvikler konflikten.
Undersøgelse af magiske og uforudsigelige elementer i dramatisk fortælling:
Eleverne skal undersøge, hvordan brugen af magiske og uforudsigelige elementer i drama kan fremhæve de komplekse og til tider absurde aspekter af den menneskelige oplevelse i relation til store globale kriser.

Se alle tilbud fra: