Kulturhuse & Biblioteker Aabenraa

Læs og Leg med Robotter

I dette forløb læser vi en af vores mange skønne billedbøger sammen. Med udgangspunkt i bogen, leger vi sjove lege, der styrker børnenes teknologiforståelse, udvikler deres matematiske opmærksomhed samt udvikler deres evner til problemløsning (computationel tænkning).

I dette skoleforløb skal børnene, gennem leg, arbejde med at lokalisere og orientere sig i rummet, de skal følge opskrifter, bygge, tælle, dekonstuere og ikke mindst arbejde med algoritmedesign, når de skal kode robotter. 

Alle legene foregår inden for fortællingernes univers, da vi med legene gør en billedbogs handling levende, og så at sige "leger bogen" - med bluebots/beebots.

Børnene bliver inddelt i grupper på max 5, som de skal arbejde sammen med i legene. 

Forløbet tager ca. 2 lektioner, men kan nemt tilpasses. 

Praktisk information

Det kan både foregå på jeres skole og hos os på et af vores biblioteker. 

Vi stiller remedier og opgaver til rådighed. Alt I behøver er at afsætte tiden.

Lærerens rolle: læreren har det pædagogiske ansvar, og hjælper i grupperne.

titlen: Læs og leg med robotter og billede af robot, duploklodser og farvekridt

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling
Fag:
Dansk, It og medier, Matematik
Læringsmål:
Eleven kan anvende computationel tankegang til at beskrive velkendte og afgrænsede fænomener i hverdagen.

Eleven kan bestemme antal i hverdagssituationer.

Eleven kan gengive og beskrive enkle figurer og mønstre, herunder i digitale medier.