MUNDU - center for global dannelse

Let's Act! – Lad os handle!

Let’s act! er en gratis, interaktiv og fleksibel læringsplatform om verdensmålene og klimaforandringer.

Let’s Act! indeholder temaer om næsten alting, der vedrører bæredygtighed. Fra global økonomi, den transatlantiske slavehandel, Silkevejen til planetære grænser, vippepunkter og Parisaftalen. Det betyder, at Let's Act! kan bruges i tværfaglige sammenhænge som fx temauger eller i timeløse fag og emner.

Fem temaer

Eleven kan udforske fem overordnede temaer i sit eget tempo.

1. Vejen mod Agenda 2030. Eleven kan lære om, hvordan Agenda 2030 inviterer alle til at handle og bidrage til målene for bæredygtig udvikling.

2. Vores planet er i fare. Eleven udforsker, hvorfor planeten bliver mindre beboelig. For at gøre det starter vi med at identificere, hvad der har gjort Jorden særligt velegnet for menneskets udvikling gennem de sidste 10-12.000 år.

3. Energi i kernen af problemet og løsningen. Eleven undersøger energiforbrug nærmere. Faktisk er energiforbrug ansvarlig for tre fjerdedele af vores drivhusgasudledninger.

4. Fødevareproduktion – den anden side af medaljen. Eleven lærer om den sidste fjerdedel af vores drivhusgasudledninger, som primært stammer fra vores fødevareproduktion, og hvad vi kan gøre for at reducere dem.

5. En verden af muligheder. Her undersøger og lærer eleven om, hvilke sektorer i samfundet der er ansvarlige for hvilke dele af omorganiseringen.

Verdensmålsklodser på stranden.
Foto

Kirstine Kastberg

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Perspektivering, Dansk - Læsning, Elevernes alsidige udvikling, Engelsk - Kultur og samfund, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering, Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Undersøgelse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Biologi, Dansk, Engelsk, Fysik/kemi, Geografi, Historie, Natur/teknologi, Samfundsfag
Læringsmål:
Biologi 7.-9. klassetrin
Alder: 13-16
Fagets formål Stk. 3 Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

Kompetencemål - Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Kompetencemål - kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi


Engelsk 6.-9. klassetrin
Alder: 12-16
Fagets formål Stk. 2. Eleverne skal, ved at anvende varierede arbejdsmetoder, it og medier, tværfagligt samarbejde og internationale kontakter, opnå oplevelse, fordybelse og virkelyst. Herved skal eleverne bevare lysten til at beskæftige sig med sprog og kulturer til fremme af deres alsidige udvikling.

Faget formål Stk. 3. Eleverne skal arbejde med emner der belyser, hvordan mennesker tænker og lever i den engelsksprogede verden, så de bliver fortrolige med egen kultur i samspil med andre kulturer. Herigennem får eleverne mulighed for at udvikle deres forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund og kan forberede sig til et liv i et globalt samfund.

Kompetencemål - kommunikation: Eleven kan deltage i længere, spontane samtaler og argumentere for egne synspunkter på engelsk.

Kompetencemål - Kultur og samfund: Eleven kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Fysik og Kemi 7.-9. klassetrin
Alder: 13-16
Fagets formål Stk. 3. Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for naturen og brugen af naturressourcer og teknologi skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

Kompetencemål - Perspektivering: Eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Kompetencemål - kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi.

Geografi 7.-9. klassetrin
Alder: 13-16
Fagets formål Stk. 1.Eleverne skal i faget geografi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan geografi – og geografisk forskning – i samspil med de øvrige naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i geografi tilegne sig færdigheder og viden om grundlæggende naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og den øvrige verden med vægt på forståelse af grundlæggende geografiske begreber, sammenhænge og samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.

Fagets formål Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser blandt andet ved feltarbejde og brug af geografiske kilder. Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur- og kulturgeografi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.

Fagets formål Stk. 3. Eleverne skal tilegne sig forståelse af fremmede kulturer og opnå erkendelse af natur- og kulturgeografiens bidrag til vores verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for naturen og brugen af naturressourcer og teknologi skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

Kompetencemål - Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi.

Kompetencemål - Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i geografi.

Kompetencemål - Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Kompetencemål - kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi.

Historie 6.-9. klassetrin
Alder: 12-16
Fagets formål Stk. 1.Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Fagets formål Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Fagets formål Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Kompetencemål - Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

Kompetencemål - Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.

Kompetencemål - Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.




Natur og teknologi 6. klassetrin
Age 12-13 Fagets formål Stk. 1. Eleverne skal i faget natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv.

Fagets formål Stk. 2. Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude skal vedligeholdes og fremmes.

Fagets formål Stk. 3. Eleverne skal udvikle forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling i forhold til en bæredygtig udvikling. Eleverne skal gennem faget udvikle interesse for naturfag og teknologi samt tilegne sig naturfaglige kompetencer som grundlag for det videre arbejde med fagene biologi, fysik/kemi og geografi.

Kompetencemål - Undersøgelse: Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.

Kompetencemål - Perspektivering: Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.

Kompetencemål - kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi.


Samfundsfag 8.-9. klassetrin
Age 14-16
Fagets formål Stk. 1. Eleverne skal i faget samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne skal opnå kompetencer til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund.

Fagets formål Stk. 2. Eleverne skal opnå forudsætninger for udvikling af kritisk tænkning og et værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundet. Eleverne skal opnå forståelse af, hvordan mennesker både påvirkes af og kan påvirke samfundet, og de skal kunne forstå hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv.

Fagets formål Stk. 3. Eleverne skal forholde sig til demokratiske grundværdier og spilleregler med henblik på deres egen deltagelse i samfundet.

Kompetencemål - Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.

Kompetencemål - Økonomi: Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.

Kompetencemål - Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.