Det Grønlandske Hus i København

Levende Grønland – digital undervisningsplatform

- Et filmbaseret, gratis undervisningsmateriale målrettet fagene historie, dansk, mediefag og samfundsfag på de gymnasiale uddannelser.

Levende Grønland bygger på tre nyere dokumentarfilm om Grønland. Filmene har det til fælles, at de beskæftiger sig med det moderne grønlandske samfund og forholdet mellem Danmark og Grønland. 

I arbejdet med Levende Grønland kan man vælge at se én eller flere af filmene eller arbejde på tværs af alle tre film. Under opgaverne finder man filmklip fra hver af filmene.

De tre film kan ses på Filmcentralen.

På sitet finder I 17 temaer, 160 arbejdsopgaver, 93 filmklip, 6 nyproducerede interviews med instruktørerne og meget mere. Til læreren er der grundige lærervejledninger til hvert fag.

Skabt af Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og Martine Lind Krebs. God fornøjelse!

Logo levende Grønland
levendegrønland.dk

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
EUX, Læreruddannelser
Ungdomsuddannelse:
EUX, HF, HHX, HTX, STX, VUC
Fag:
Dansk, Historie, Mediefag, Samfundsfag
Læringsmål:
Dansk: Identitetsdannelse står centralt i de tre film. Eleverne arbejder med medieværksanalyse, postkolonialisme, ungdomskultur og kan bruge filmene som afsæt til at øve de tre skriftlige eksamensgenrer.

Mediefag: Genremæssigt og i deres brug af virkemidler adskiller filmene sig meget fra hinanden. Eleverne arbejder med temaerne dokumentargenren, filmiske virkemidler, dramaturgi og musik i film, og i temaet målgrupper, segmenter og distribution arbejdes der med det, der sker uden for klipperummet.

Historie: I elevernes arbejde her står det klart, at historien ikke står mejslet i sten, men at den er noget, der både skabes og formidles, bl.a. via film. Eleverne møder fire temaer: erindringer, national identitet, historiebrug og metode: film og historie.

Samfundsfag: Filmene beskriver forskellige hjørner af det grønlandske samfund. Med temaet socialisering og ulighed arbejder eleverne med, hvordan identitet skabes i dagens Grønland, og hvilke valgmuligheder man har, hvis man f.eks. vokser op i en lille by. Under temaet national identitet arbejder eleverne med Grønland som et postkolonialt samfund, og temaet magt til at forandre handler om, hvordan politikere, men også medier, virksomheder og musik kan påvirke et lands udvikling.

Se nærmere om læringsmål i lærervejledningerne under hvert fag på siden.