Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Lydspor

En lille animationsfilm om en dreng, et orgel og et eksistentielt dilemma indleder projektet. Eleverne skal siden udforske sammenhængen mellem:
• Bibelfortælling
• Tilværelsesspørgsmål
• Kirkens musikalske udtryk

Indskolingsleverne skal på besøg i den lokale kirke og høre, hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, tristesse og eufori. På skolen arbejder eleverne med fem udvalgte bibelfortællinger, som alle tematiserer en række tilværelsesspørgsmål. På en IT-platform udviklet til projektet skal eleverne sammensætte orgelmusik og reallyde, så de i lyd kan formgive fx, hvordan Jonas havde det i hvalfiskens bug, eller hvordan stemningen var, da den lamme blev helbredt i Kapernaum.

Undervisningsmaterialet samt elevhæfter og koder til www.lydspor.net bestilles gennem bestillingssiden på www.vibsko.dk

Orgel
Orgel
Foto

Tine Boel

©

Skoletjenesten Viborg Stift

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Kristendom, Musik - Musikforståelse
Fag:
Kristendomskundskab, Musik
Læringsmål:
Eleverne skal med en legende og eksperimenterende tilgang opnå følgende læringsmål:

Eleven skal have viden om orglets funktion og om, hvordan orglet anvendes i folkekirken til forskellige begivenheder og ritualer.

Eleven skal kende til og kunne udtrykke sig om, hvordan lyd og musik kan udtrykke stemninger og følelser på en anden måde end det talte sprog.

Eleven skal kunne udtrykke sig om menneskelige grundfølelser som sorg, angst, glæde, vrede og kærlighed samt kende til, hvordan disse grundfølelser udtrykkes i fem centrale bibelske fortællinger.

Eleven skal kunne vurdere og udtrykke sig om et musikstykkes stemning – blandt andet ud fra ovennævnte menneskelige grundfølelser.

Eleven skal kunne gengive en fortælling uden ord, udelukkende ved at kombinere musik og reallyde.

Eleven skal kunne genkende den tredelte liv-død-ny begyndelse-struktur, som alle fortællingerne i dette forløb følger.