Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Lydspor - leg med lyd i bibelske fortællinger

I stort set alle danske kirker findes et orgel. Med sine mange forskellige stemmer og klange kan orglet imitere mange forskellige instrumenter, og dermed spille som et helt orkester.

Orglet spiller både til barnedåb, bryllup og begravelse; både til hverdag og til fest. På den måde udgør orglet lydsporet til ritualer og fortællinger, der tematiserer menneskelige grundstemninger som glæde, sorg, tomhed og fylde. Dette lærer eleverne om på et besøg i den lokale kirke.

Animationsfilm og Lydmaskinen
Som indledning til forløbet ser eleverne animationsfilmen Lydbølgen. Med denne film som afsæt skal eleverne arbejde med musikkens og lydenes sprog gennem leg og eksperimenter.

Dette foregår på en online lydplatform: Lydmaskinen, hvor eleverne online sampler deres egen musikfortælling af effektlyde, reallyde og stumper af orgelmusik. Som afslutning lyttes til de lydspor, som eleverne har skabt.
Bibelske fortællinger
I projektet skal eleverne arbejde med fem bibelfortællinger: Noas ark, Jonas i hvalfisken, Moses i sivkurven, Marias historie og Den lamme i Kapernaum.

8 lektioner + kirkebesøg

Projektet indeholder:
Lærervejledning
Login til Lydmaskinen
Kirkebesøg
 

Barn i kirke med orgel i baggrunden
Foto

Jeanette Nørgaard

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Kristendomskundskab, Musik
Læringsmål:
Eleven skal have viden om orglets funktion, og om hvordan orglet anvendes i folkekirken til forskellige begivenheder. Eleven skal kende til og kunne udtrykke sig om, hvordan lyd og musik kan udtrykke stemninger og følelser på en anden måde end det talte sprog. Eleven skal kunne udtrykke sig om menneskelige grundfølelser som sorg, angst, glæde, vrede og kærlighed, samt kende til hvordan disse grundfølelser udtrykkes i 5 centrale bibelske fortællinger. Eleven skal kunne vurdere og udtrykke sig om et musikstykkes stemning - blandt andet ud fra ovennævnte menneskelige grundfølelser. Eleven skal kunne gengive en fortælling uden ord, men udelukkende ved at kombinere musik og reallyde. Eleven skal kunne genkende den 3-delte liv-død-ny begyndelse-struktur, som alle fortællingerne i dette forløb følger.