Skole-Kirke-Tjenesten

Man kan da ikke gå på vandet

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster.
Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler. Her arbejdes med, hvordan bibelske tekster kan læses med forskellige briller.

I undervisningsmaterialet Man kan da ikke gå på vandet!? – om at læse bibelske tekster med forskellige briller udgivet i 2023 af Landsnetværket af Folkekirkelige Skoletjenester finder du følgende materialer: 

  • Lærervejledning 
  • Spørgsmålskort til gruppearbejde med bibelske fortællinger 
  • Fold-selv-kasser, som man kan vælge at bruge til illustration af forskellige synsvinkler.

Ved tilmelding via www.skt-hjoerring.dk får du adgang til projektets hjemmeside 

Her finder du bl.a. animationsfilmen Oskars briller, de bibelske tekster indlæst, læreroplæg, kopiark og link til evalueringsskemaer. Vi beder om, at I lader eleverne svare på evalueringsskemaet både før og efter forløbet, så vi har mulighed for at se, om elevernes opfattelse har ændret sig undervejs. Svarene anonymiseres og kan hverken spores til bestemte elever eller skoler. 

Undervisningen

Materialet er sat sammen af fem faser. Det samlede forløb har et omfang af 12-13 lektioner og er tværfagligt med danskfaget.

Fase 1: Brillefodbold (2 lektioner)
Fase 2: Forforståelse: om metaforer og synsvinkler (3 lektioner)
Fase 3: Kirkebesøg (1 lektion plus transport) 
Fase 4: Bibelen læst igennem forskellige briller (4 lektioner)
Fase 5: Danskfagligt forløb: Ordbilleder (3 lektioner) 

Hvis du ønsker at inddrage kirkebesøget, skal du kontakte undertegnede. Det er vigtigt, at du gør det i god tid, så vi har tid til at få en aftale på plads, og præsten kan nå at forberede sig. 

Forløb med færre lektioner 

Hvis du har færre lektioner til rådighed og kun vil undervise i kristendomskundskab, vil jeg anbefale, at du lægger ud med øvelse 1B på side 13 i lærervejledningen, plukker lidt i øvelserne fra fase 2 og derefter bruger tiden på fase 4. Her ser eleverne animationsfilmen Oskars briller og får kendskab til, hvordan man kan læse bibelske tekster med forskellige briller. 

At læse tekster med forskellige briller
Foto

Tiny Film

©

Tiny Film

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger
Fag:
Dansk, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Forløbet understøtter følgende kompetenceområder inden for dansk- og kristendomskundskabsfaget efter 6. klasse:

Kristendom:
Livsfilosofi og etik: Eleverne skal på forskellig vis kunne udtrykke pointen om, at forståelse er metaforisk og derfor tager sig forskellig ud. Der vil derfor også altid ligge flere betydninger i en sag, end man umiddelbart tror.
Bibelske fortællinger: Eleverne skal kunne udlægge forståelsen af udvalgte bibelske fortællinger forskelligt.
Kristendom: Eleverne skal kunne forklare, hvordan man inden for kristendommen kan forstå fænomener som skabelse, synd og undere.

Dansk:
Fortolkning: Eleverne skal kunne udtrykke deres forståelse af udvalgte tekster, når de ses fra forskellige synsvinkler.
Kommunikation: Eleverne skal kunne give eksempler på, hvordan der er metaforer overalt i sproget, og give bud på, hvad det betyder for menneskers udlægninger af virkeligheden.
Fremstilling: Eleverne skal kunne udtrykke sig kreativt i tekst og grafisk udtryk om metaforen VEJ.