Middelaldercentret

Middelalderen på egen hånd

Til de klasser, der selv har lyst til at gå på opdagelse i middelalderen, har vi udarbejdet en infojagt med spørgsmål om middelalderen og Sundkøbing især.

Hvis I har lyst til selv at gå på opdagelse i middelalderen, har vi udarbejdet en infojagt, hvor eleverne bliver sendt rundt i byen og skal snakke med borgerne for at finde svar på spørgsmålene. Eleverne bliver udfordret i at tænke selvstændigt og i at samarbejde.

Der er udarbejdet materiale, som I kan bruge før og efter besøget på Middelaldercentret og derved skabe et dynamisk undervisningsforløb. Se PDF'er nederst på siden.

OBS: Undervisningstilbuddet understøtter kravet om 45 minutters motion og bevægelse i gennemsnit om dagen.

Praktisk info:
Tilbuddet omfatter:

  • Entré
  • Materiale til infojagt, hvor eleverne selv indsamler viden i middelalderbyen Sundkøbing
  • Bagning af pandebrød
  • Factsheet til læreren
  • 1 fribillet pr. elev (udleveres ved afrejse)
  • Væbnerbevis til alle eleverne
  • Mulighed for brødbagning. Den bestilte dej afhentes i caféhuset ved oplysning af skolens navn

Tilbuddet gælder fra 1. maj og kan bookes alle dage, også i ferier og weekender.
Book en juniorpakke (3.-5. klasse) eller en seniorpakke (6.-8. klasse).

Tilbuddet kan også bruges af SFO’er, spejdere etc.

Mød middelaldermennesker ansigt til ansigt
Mød middelalderens mennesker ansigt til ansigt
Foto

Middelaldercentret

©

Middelaldercentret

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
90 kr.
Yderligere priser:
Prisen er pr. person, lærer og elever
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8.
Kompetenceområde:
Modersmålsundervisning - Mundtlig kommunikation, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund, Historie - Kronologi og sammenhæng, Dansk - Fortolkning, Dansk - Tale, Dansk - Læsning, Dansk - Lytning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Fremstilling, Historie - Kildearbejde, Historie - Historiebrug
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Historie

Kompetencemål:

Kronologi og sammenhæng:
Via samtaler med byens borgere får eleven indblik i det middelalderlige samfund, religion, hverdagen og livet generelt. Eleven kan, alt efter klassetrin, diskutere, reflektere og sammenligne den viden, eleven har modtaget under forløbet, og kan sætte ord på forskelle mellem dengang og nu.
Via undersøgelser på egen hånd bliver eleven kastet ud i en historisk skattejagt, hvor eleven via tanke og spørgsmål skal finde frem til forskellige svar, og opnår herved forståelse for samfundet i middelalderen, både lokalt og nationalt.
Eleven kan sætte ord på hændelser og kan diskutere og reflektere over den viden og information, eleven har indhentet under sin tur rundt i Sundkøbing.

Historiebrug: Historiske scenarier:
Eleven oplever i mødet med Sundkøbings borgere middelalderen på egen krop og får praktisk erfaring med historien. Eleven kan se, føle og røre ved historien, og derved bliver denne mere håndgribelig.

Gennem oplevelserne kan eleven fortælle, reflektere og diskutere forskelle, ligheder, samfundsændringer og normer i middelalderen.

Dansk:
Kommunikation (tale og lyt) - eleverne skal kommunikere med hinanden og Sundkøbings borgere for at svare på spørgsmålene
Læsning - eleverne skal læse og tolke spørgsmålene