Bornholms Middelaldercenter

Middelalderens børnelege

Et gammelt maleri, hvor det myldrer med børn, der leger. Men hvad er det for nogle lege? Udrustet med en kurv fuld af spændende legeredskaber udforsker vi middelalderbørnenes lege.

Ved indgangen til middelaldercentret mødes gruppen med formidleren og får samtidig udleveret en kurv fyldt med spændende legeredskaber og Pieter Breughels spændende maleri ”Børnelege”. I middelalderen legede alle, ikke kun børn, og sammen med formidleren udforsker børnene de gamle lege og finder ud af, hvordan man legede dem. I et af middelaldercentrets hyggelige huse ser vi på maleriet og snakker om lege dengang og nu. Sidst, men ikke mindst afprøver gruppen en lang række af de gamle lege, hvor alle kunne være med, som f.eks. bære i kongestol, blindebuk, trille tøndebånd, springe buk etc. Turen giver inspiration og nytænkning for børnene, som kan tage de ”nye gamle” lege med sig hjem til børnehaven, familien og vennerne.

Praktiske oplysninger: 
I er velkomne til at spise jeres madpakker på vores område, men tag venligst hensyn til andre gæster, og ryd op efter jer selv. Husk praktisk og fornuftigt tøj.

BMC-undervisningsmateriale

Her findes bl.a. vores introbog til middelaldercentret ”Velkommen til middelalderen og til Bornholms Middelaldercenter” og opgavearkene ”Levende Billeder”, som er målrettet mellemtrinnet. Enkelte ark kan dog allerede bruges i indskolingen.

Bornholms Middelaldercenter

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
75 kr.
Yderligere priser:
Pris: 75 kr. pr. barn, 2 voksne gratis med i grupper med over 15 børn.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Idræt - Alsidig idrætsudøvelse, Idræt - Idrætskultur og relationer
Fag:
Historie, Idræt
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Idræt - Færdigheds- og vidensmål (2. kl.)
Alsidig idrætsudøvelse: Kropsbasis: Eleven kan fastholde balance i enkle øvelser.
Idrætskultur og relationer: Samarbejde og ansvar: Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper om idrætslege.

Historie: Forløbet understøtter børnenes forståelse for, at børns dagligliv har været forskelligt i forskellige kulturer og historiske perioder. Forløbet lægger op til at komme i dialog med voksne familiemedlemmer om børnelege og børnenes dagligdag i gamle dage.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres evne til at undersøge og koncentrere sig om små detaljer.
At eleverne får styrket deres evne til at undres og stille spørgsmål.