15. Juni Fonden

Mikroforsker

I Mikroforsker-forløbet planlægger og gennemfører eleverne selv egen undersøgelse ved hjælp af en forenklet og let forståelig udgave af den hypotetisk-deduktive metode, hvor en hypotese efterprøves ved eksperiment.

Fra d. 1.6. 2024 vil der ikke være mulighed for at få formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden.

I forløbet "Mikroforsker" arbejdes der inden for alle fire kompetenceområder i natur/teknik, og eleverne får derfor mulighed for at arbejde med både undersøgelse, perspektivering, modellering og kommunikation.

Eleverne præsenteres indledningsvis for en organisme, som de skal formulere undringsspørgsmål til. Dette kunne være "Kan bænkebidere bedst lide mørke eller lys?" eller "Er bænkebidere kød- eller planteædere?".

Når eleverne har fundet på egne undringsspørgsmål, finder vi sammen et fælles spørgsmål, som hele klassen kan undersøge.

Dernæst skal eleverne lave en hypotese eller forklaring på, hvordan de tror, det hænger sammen. Dette kunne være: "Vi tror, bænkebidere bedst kan lide mørke, fordi ..."

Herefter laves en plan for, hvordan ens spørgsmål og forklaring kan undersøges, og eleverne opstiller og udfører derefter egen undersøgelse. Slutteligt samles klassens resultater sammen, og vi ser, om den indledende forklaring var korrekt eller ej.

Efter endt besøg lægges der op til videre behandling på skolen, hvor I kan lave en rapport, fremlægge eller på anden måde videreformidle jeres undersøgelse og dens resultater.

"Mikroforsker" er udviklet af Krible Krable og Naturvejledning Danmark.

Mikroforsker

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne spørgsmål og forventninger.

Eleven kan fortælle om egne undersøgelser, resultater og erfaringer.

Eleven kan relatere viden fra projektet til sig selv om sit nærområde.

Eleven kan anvende naturtro modeller.

Se alle tilbud fra: