Mikroforsker
Fra d. 1.6. 2024 vil der ikke være mulighed for at få formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden.
I forløbet "Mikroforsker" arbejdes der inden for alle fire kompetenceområder i natur/teknik, og eleverne får derfor mulighed for at arbejde med både undersøgelse, perspektivering, modellering og kommunikation.
Eleverne præsenteres indledningsvis for en organisme, som de skal formulere undringsspørgsmål til. Dette kunne være "Kan bænkebidere bedst lide mørke eller lys?" eller "Er bænkebidere kød- eller planteædere?".
Når eleverne har fundet på egne undringsspørgsmål, finder vi sammen et fælles spørgsmål, som hele klassen kan undersøge.
Dernæst skal eleverne lave en hypotese eller forklaring på, hvordan de tror, det hænger sammen. Dette kunne være: "Vi tror, bænkebidere bedst kan lide mørke, fordi ..."
Herefter laves en plan for, hvordan ens spørgsmål og forklaring kan undersøges, og eleverne opstiller og udfører derefter egen undersøgelse. Slutteligt samles klassens resultater sammen, og vi ser, om den indledende forklaring var korrekt eller ej.
Efter endt besøg lægges der op til videre behandling på skolen, hvor I kan lave en rapport, fremlægge eller på anden måde videreformidle jeres undersøgelse og dens resultater.
"Mikroforsker" er udviklet af Krible Krable og Naturvejledning Danmark.
![Mikroforsker](/sites/default/files/styles/crop_620x285/public/2022-12/123-1_0.jpg?h=f36a8418&itok=rl-Nz1bc)