Min by i udvikling
Intro (varighed 2 lektioner): Eleverne kommer på besøg i udstillingsbygningen, hvor de mødes med den museumsformidler, som kommer til at følge dem i forløbet. Eleverne får en rundvisning i udstillingen "SPOR af Besættelsen", de bliver introduceret til udstillingsidéen, og det diskuteres, hvordan eleverne vil gribe opgaven an. Der indgås aftaler om efterfølgende møder og datoer – herunder dato for udstillingsåbning.
Proces: Den kreative proces foregår hjemme på skolen, hvor læreren hjælper eleverne med at forme udstillingen. Til hver kube skal udarbejdes et lille kort med en beskrivelse af, hvad udstillingen viser, og hvem der har lavet den. Læreren skriver en kort introducerende tekst om udstillingen, som sendes til museet. Museet sørger for opsætning og print af denne tekst. Læreren sørger også for, at der bliver sendt invitationer ud til elevernes forældre ang. udstillingsåbningen.
Opstilling (varighed 1 lektion): Læreren og evt. elever kommer ud til udstillingsbygningen og lægger genstandene i kuberne, sætter skilte op m.m.
Udstillingsåbning og afslutning (varighed 2 lektioner): Museet gør klar til udstillingsåbning i Udstillingsbygningen, der bliver serveret lidt lækkert, museumsformidleren og læreren holder åbningstale, og en på forhånd udvalgt elev klipper det røde bånd over og erklærer udstillingen for åben.