Modellering til naturfagsprøven
Når eleverne i 9. klasse ud fra teoretiske og praktiske undersøgelser har opnået en viden i et af de fællesfaglige emner, der kan udtrækkes til den obligatoriske naturfagsprøve, melder der sig ofte et spørgsmål om, hvordan denne viden kan formidles under lærer/elevsamtalen til prøven.
I dette tilbud har eleverne mulighed for at konstruere modeller, der knytter sig til deres problemstilling og opnåede viden – modeller, der vil være oplagte at medbringe til selve prøven, og som kan danne et godt udgangspunkt for samtalen under prøven.
Undervisningen foregår på egen skole, hvor naturfags-, fysik/kemi-, biologi-, sløjd-, håndarbejds-, billedkunst- og madkundskabslokalerne kan inddrages som værksteder.
Undervisningen vil tage udgangspunkt i det fællesfaglige emne, som eleverne på forhånd har arbejdet med via teoretiske og praktiske undersøgelser ud fra en problemstilling. Derfor er det en forudsætning, at elevernes synopsis med dertil hørende arbejdsspørgsmål er lavet færdig inden besøget af underviseren.
På selve dagen vil vi så, ud fra kommunikation om den opnåede viden, stille spørgsmål til, hvordan denne viden kan formidles ud fra en model. Herefter konstruerer eleverne gruppevis modellerne, og de vil hele tiden blive bedt om at forholde sig til justerings- og forbedringsmuligheder.
Sæt gerne en hel undervisningsdag af til arrangementet, da det ofte er tidskrævende at lave modellerne.
Elevernes synopsis bedes sendt i en samlet fil til niel0739@hjskole.dk senest en uge før arrangementet.
Tilbydes på onsdage.