Natur retur, magi og madglæde
Det, eleverne oplever, erfarer og lærer, er en vej til at forstå de sammenhænge, som også gør sig gældende i stor skala. Vi kaster ord som biodiversitet, økologi og bæredygtighed op i luften og griber dem igen som konkrete eksempler på processer og tilstande i natur, mennesker og på en frokosttallerken.
Vi skal lære og genlære, at naturen og jorden er forunderlig, overraskende og nyttig. Og at den er et rum, vi kan opholde os i, lære af og finde fred ved.
Vi ved i dag også, at nærhed til naturen er afgørende for menneskets sundhed. Det at opholde sig i naturen, have fingrene i mulden og f.eks. dyrke planter har stor betydning for vores mentale, fysiske og sociale velbefindende.
Forløbet
Et undervisningsforløb på BaneGaarden er en eventyrlig rejse gennem Københavns grønne oase – 1,2 hektar natur midt i byen. Sammen med eleverne bladrer vi os gennem kapitlerne:
I naturen
Jord og kompost, høns og hønselort, bæredygtighed og økologi. Vi introducerer eleverne til naturens cirkulære liv og vigtigheden af at hjælpe til med at få det store hjul til at dreje rundt. Afhængig af klassetrin opmuntres eleverne til at tegne og skrive undervejs.
På værkstedet
Når vi er blevet klogere på naturen, går vi videre på værksted. Her introduceres eleverne for magien bag fermentering, og de får et glas kål med hjem, som de selv har haft fingrene i.
Ved spisebordet
Vi spiser frokost sammen i Mellemrummet. BaneGaarden byder på en god og grøn suppe. Underviseren stiller spørgsmål, vi snakker og lytter til hinanden, og forhåbentlig går alle hjem lidt klogere og meget mere nysgerrige på det hele.
![Elever i gang med at fermentere](/sites/default/files/styles/crop_620x285/public/2024-01/5ly212am.png?itok=hSk7NGGR)