Naturen i Litteraturen for ungdomsuddannelser
På dette læringsforløb vil vi arbejde med brugen af metaforik og billedsprog i Karen Blixens naturbeskrivelser. Forløbet foregår både inde i stuerne og ude i Fuglereservatet, hvor vi vil undersøge hvordan Karen Blixen bruger naturbeskrivelse i sine fortællinger. Der vil indgå mindre skriveøvelser, hvor eleverne skal skrive ud fra egne iagttagelser og med inspiration i Karen Blixens billedsprog.
Vælg en af følgende fortællinger:
“Skibsdrengens fortælling” – Historien om den unge skibsdreng Simon, som i mødet med dyr og mennesker på have og i havne sætter spørgsmålstegn ved sin egen skæbne og identitet. Fortællingen er fuld af kompleksitet og et karakteristisk Blixen-univers, hvor det virkelige og det fantastiske sammenflettes.
“Ringen” – Historien ”Ringen” begynder der, hvor eventyr og andre kærlighedshistorier normalt ender: Konrad og Lise er blevet gift og skal til at ”leve lykkeligt til deres dages ende” – lige indtil Lises skæbnesvangre møde med fåretyven. Dette møde ændrer alt og vil være omdrejningspunktet for en kreativ øvelse, som indgår i dette tilbud. Vi ser også på Blixens mange modsætningspar, skæbnebegreb og sammenligner med andre tekster og eventyr.