Hillerød Forsyning

Ny sodavand på gamle dåser

Tomme sodavandsdåser forsvinder hurtigt ned i pantmaskinens mørke, og vi hører en tydelig metallisk skramlen, når den rammer bunden af maskinen og bliver krøllet sammen. Men hvor havner den sammenkrøllede dåse, og i hvilken form kan vi se den igen?

I dette undervisningsforløb arbejder vi med, hvordan forskellige materialer kan genanvendes, efter affaldet er sorteret. 
Vi taler om, hvilke materialer som kan genanvendes - nogle kun en enkelt gang og andre utallige gange.

Eleverne får forskellige typer af affald mellem hænderne og skal efter bedste evne sortere det. Gennem denne praktiske øvelse får eleverne mulighed for at se på, hvad affaldet er lavet af, og diskutere, hvordan de mener, at produkter skal laves, så det kan genanvendes bedst muligt. 

Sammen med eleverne diskuterer vi, hvordan man får mest muligt energi ud af sit affald, og hvordan de selv kan gøre en forskel, når de står med affald derhjemme.

På genbrugsstationen oplever eleverne andre typer affald end det, de har derhjemme, og de får mulighed for at træne deres sorteringsfærdigheder, når vi ser på affaldet i de store containere. 
Her får de flere fortællinger om, hvordan vi er blevet bedre og mere specialiserede til at genanvende affald.

Læringsperspektiver

  • Eleverne får praktisk erfaring med at identificere materialer og lave praktisk sortering af affald.
  • Eleverne får viden om, hvordan affald håndteres, når det genanvendes, og hvilken ressource man får ud af det ved at forbrænde det.
  • Eleverne kan groft perspektivere til, hvordan deres egen adfærd med affaldshåndtering kan påvirke miljøet - både forbedring gennem genbrug og konsekvenserne, når vi ikke genbruger og genanvender. 

Book jeres besøg ved at klikke på den grønne bjælke øverst til højre på siden.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne får praktisk erfaring med at identificere materialer og lave praktisk sortering af affald.

Eleverne får viden om, hvordan affald håndteres, når det genanvendes, og hvilken ressource man får ud af det ved at forbrænde det.

Eleverne kan groft perspektivere til, hvordan deres egen adfærd med affaldshåndtering kan påvirke miljøet - både forbedring gennem genbrug og konsekvenserne, når vi ikke genbruger og genanvender.