Danmarks Tekniske Museum

Ørsted og elektromagnetismen

Prøv at forestille jer en verden uden elektricitet! Nej vel? I dette forløb skal vi arbejde med elektromagnetisme og gennem forsøg lære, hvad elektricitet og magnetisme er.

Prøv at forestille jer en verden uden elektricitet, hvor det er mørkt, medmindre du tænder et stearinlys, og hvor der ikke findes køleskabe, computerspil, mobiltelefoner og andre elektriske apparater. Det er næsten ikke til at overskue, vel? Men sådan var det for mindre end 250 år siden. Indtil H.C Ørsted blev født og i 1820 opdagede, at der var en sammenhæng mellem elektricitet og magnetisme. Det var en stor og banebrydende opdagelse, der på mange måder har gjort hverdagen nemmere for os alle sammen…

I dette forløb skal eleven arbejde med elektromagnetisme og gennem forsøg lære, hvad elektricitet og magnetisme er. Vi er i H.C Ørsted-udstillingen, hvor Ørsteds kompas og Voltas batterisøjle er udstillet. Eleverne skal bygge deres egen elektromagnet og elektromotor og lære om anvendelsen af elektromagnetisme og induktion.

Forløbet har tilhørende før-materiale med lærervejledning og video, der bliver tilsendt læreren ved tilmelding.

Ørsted og elektromagnetismen
Foto

Birgitta Præstholm

©

DTM

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
650 kr.
Yderligere priser:
Forløbet er gratis for Københavnske Skoler, der er en del af Åben Skole.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Perspektivering
Fag:
Fysik/kemi
Læringsmål:
Eleven får indblik i tiden omkring Ørsted.
Eleven får viden om elektriske og magnetiske fænomener.
Eleven lærer om elektromagnetisme gennem iagttagelser og undersøgelser i H.C Ørsted-udstillingen på museet.
Eleven får en forståelse for, hvorfor opdagelsen af elektromagnetismen har stor betydning for vores liv i dag.
Elevernes interesse og nysgerrighed over for fysik, naturvidenskab og teknologi udvikles, så de får lyst til at lære mere.