Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

ONLINE SIKKERHED – Vi ved ... hvad du lavede sidste sommer

Vores online data er guld værd. De kan bruges til fantastiske og gode formål, men kan også misbruges til formål, vi ikke ønsker. I den digitale verden har indsamlingen af vores data nået hidtil historisk usete højder. Overalt, hvor vi færdes på nettet, afgiver vi data og sætter digitale fodspor, som store tech-firmaer tjener penge på, og it-kriminelle forsøger at udnytte. I forløbet skal eleverne optage kampagnevideoer om ”digitalt selvforsvar”.

Målet med videoerne er at oplyse en målgruppe (f.eks. de yngre elever på skolen) om, hvad de skal være opmærksomme på og selv kan gøre for at tage kontrol over deres digitale liv. Hvilke praktiske forholdsregler kan man selv tage for at undgå online misbrug og udnyttelse?

Eleverne samler inspiration til deres kampagnevideoer i ENIGMAs udstillinger og undersøger, hvilke historiske teknologier der gennem tiden har skabt nye muligheder for at indsamle og beskytte data. De enevældige konger spionerede på deres undersåtter og fjender ved at åbne forseglede breve. Siden da er frihedsrettigheder om brevhemmelighed og persondata blevet grundsten i demokratiet. Samtidig har den teknologiske udvikling både skabt nye muligheder for at indsamle og beskytte data. Under 2. verdenskrig udspillede en af verdenshistoriens største kampe om data sig – med krypteringsmaskinen Enigma i hovedrollen.

I forløbet undersøger og formidler eleverne, hvordan vi i dag kan tage kontrol over vores data og digitale liv, så vi kun deler de data, vi selv ønsker at dele.

Overvågningskameraer
Hvem kigger med? Billede af Lianhao Qu.
©

Unsplash

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
1500 kr.
Yderligere priser:
Prisen er ekskl. moms.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, It og medier, Samfundsfag
Læringsmål:
DANSK
Forløbet er rettet mod det tværgående tema it og medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Kompetenceområdet kommunikation er desuden i spil, når eleverne diskuterer betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.

TEKNOLOGIFORSTÅELSE
Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning.

Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Kompetenceområdet teknologisk handleevne er i spil, når eleverne skaber videoer om sikker adfærd på nettet.