Overlev på Mars
I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde sammen om at bygge en rumbase på Mars og løse livstruende udfordringer ved hjælp af robotsystemer, som de lærer at programmere.
Eleverne bygger og programmerer prototyper på robotter, der løser udfordringer ved at bo på Mars, fx at det kan være svært at dyrke mad, eller at energiproduktionen kan være ustabil.
Eleverne arbejder med temaerne ilt, energi og mad. Til hver af disse temaer findes der en FlippedLearning-video, som eleverne har set inden besøget. Filmene forbereder eleverne på det faglige indhold og problemstillingerne, så de kan springe hurtigere til at udvikle prototyper til deres Marsbase.
Forløbet bruger engineering-didaktikken, og eleverne har forskellige ingeniørroller, der strukturerer, hvem der gør hvad, når robotterne skal tegnes, bygges og programmeres. Til slut præsenterer eleverne deres prototyper, hvilke udfordringer de har forsøgt at løse, og hvordan de har programmeret deres robotter.
Som en del af forløbet skal I desuden se en film i Planetariekuplen.