Greve Museum

Påske- og forårstraditioner på landet

Hvorfor fejrer vi påske? I undervisningen går vi i dialog med eleverne om påske i 1800- og 1900-tallet, tro og overtro, påskeæg og gamle lege med æg. I værkstedet farver eleverne påskeæg efter gamle teknikker.

Eleverne kommer på en tidsrejse tilbage til 1800-tallet, hvor de kan se, hvordan en familie boede og fejrede påske på en stor hedebogård fra 1826. I udstillingen vises blandt andet forskellige former for påskeæg, der har udviklet sig fra de hårdkogte hønseæg farvet med plantefarver til chokolade-påskeæg.



Undervisningen slutter af med en værkstedsaktivitet. Her kan eleverne vælge mellem at klippe gækkebreve eller farve hårdkogte hønseæg med gamle påskeægsfarver. Klassen skal selv medbringe to hårdkogte hvide hønseæg pr. elev.

Omsatte læringsmål:

Eleverne kan på baggrund af udstillingen komme med eksempler på, hvordan livsvilkårene var på landet i 1800-tallet.

Eleverne kan give eksempler på, hvordan kristne traditioner blev fejret på landet i 1800-tallet.

Elever farver påskeæg
Elever farver påskeæg
Foto ©

Greve Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
350 kr.
Yderligere priser:
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Eleven kan udtrykke sig om, hvad kristendom er og om centrale begivenheder i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.

Børnehaveklassen: Kompetencemål: Engagement og fællesskab.
Eleven kan bidrage til fællesskabet og drage omsorg for sig selv og andre

Børnehaveklassen: Kompetencemål: Sprog.
Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

Se alle tilbud fra: