Farum Sogn

Påskens drama opbygget i tableauer

Gennem fremstilling af tableauer over påskens drama fordyber eleverne sig i påskens dramatiske fortælling.
Eleverne kan efter projektet knytte fortællingens højdepunkter til de enkelte helligdage i påsken.

Indhold

  • Påskens dramatiske fortælling genfortælles opdelt i fem-seks afsnit. Fortællingen giver eleverne overblik over betydningen af de forskellige helligdage i påsken og deres forbindelse til påskefortællingens forløb.
  • Klassen inddeles i fem-seks grupper, der hver opbygger et tableau (en opstilling i en lille kasse) over ét af afsnittene. Fremstillingen af tableauet giver et indgående kendskab til de forskellige personer, der optræder i fortællingen og til den symbolske betydning af nogle af genstandene. Til fremstillingen af tableauerne anvendes blandt andet forskellige genbrugsmaterialer, som eleverne er med til at indsamle på forhånd. 
  • Som afslutning genfortæller eleverne selv historien for deres klassekammerater i en vandring mellem tableauerne. 

Projektet kan også gennemføres op mod jul med udgangspunkt i juleberetningen.

Kirkens underviser: Doris Pihl Linkenkær

Tidsforbrug: 5 timer

Skole-kirkeprojekter på skolens præmisser: Alle projekterne har en almentdannende og ikke-forkyndende karakter og foregår på skolens præmisser. De er målrettet alle elever uanset kulturel eller religiøs baggrund.

Projektet er gratis og henvender sig til alle skoler i Farum. 

Tableauet over det sidste afsnit i påskeberetningen viser kvinderne ved den tomme grav.
Et tableau over det sidste afsnit i påskeberetningen viser kvinderne og englen ved den tomme grav.
Foto

Doris Pihl Linkenkær

©

Eget foto

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
0 kr. Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Dansk - Tale, Håndværk og design - Design, Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger
Fag:
Billedkunst, Dansk, Håndværk og design, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Projektet er udviklet med henblik på at opfylde flere af læringsmålene på de forskellige klassetrin og i de forskellige fag som projektet dækker. Ved tilmelding tilsendes læringsmålene for det relevante klassetrin/de relevante fag ligesom projektet tilpasses den aktuelle klasse i samarbejde med læreren.