Pædagoger, rollemodeller og dyr
For at give børn og unge gode oplevelser med dyr i naturen er det vigtigt at kende egne grænser og reaktioner, således at man som pædagog kan bruge energien på børnene.
De studerende får mulighed for at opleve og håndtere en lang række dyr i trygge rammer, og deres egen rolle som rollemodeller udfordres og diskuteres. De studerende introduceres til neuropsykologi, og vi kommer omkring metoden bag kognitiv terapi for at styrke de studerendes handlekraft i forhold til håndteringsangst.
Det forventes, at de studerende hjemmefra har forberedt sig med vores materiale ”Pædagoger, rollemodeller og dyr”. Materialet er opdelt i før-, under- og efterarbejde. Herved kan I nemt orientere jer i, hvad I skal lave inden jeres besøg, hvad besøget vil handle om, og hvordan I bedst efterbearbejder jeres oplevelser og erfaringer fra besøget.
Målgruppe: Pædagogstuderende
Fag: Relevante naturfaglige fag
Varighed: 1½ time
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten Zoo
Antal deltagere: max. 28
Pris: Undervisningen er gratis, entré er gratis i forbindelse med booket undervisning.
Læringsmål til hjemmesiden (henvender sig til lærerne)
- At de studerende bliver bevidste om, at de er vigtige rollemodeller i børn og unges forhold til dyr og natur.
- At de studerende bliver til naturpædagoger, som inddrager dyr og natur i det daglige pædagogiske arbejde.
- At de studerende anerkender, at holdninger til dyr er kulturbestemte og derfor kan bearbejdes/ændres.