Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

POSTMYSTERIET – Tegn jeres egne frimærker

Postbuddet på ENIGMA har brug for børnenes hjælp! Der er sket noget skrækkeligt. Et brev er forsvundet i tiden, og det er ikke et hvilket som helst brev – det er et 200 år gammelt kærestebrev!

Forløbet udfolder sig i børneområdet på Danmarks nye kommunikationsmuseum ENIGMA. Her rejser børnene ind i den digitale verden og møder dens historie. Her kan I trække i en rød postjakke og dreje på historiske telefoner – med ledninger!!!

Forløbet er bygget op om en fiktiv fortælling om postbuddet, der rejser i tiden for at finde det forsvundne brev – et originalt kærestebrev fra år 1820. Postbuddet fortæller, hvordan man sendte breve for 200 år siden – dengang var der ingen numre på husene, så hvordan fandt brevet frem til modtageren? Sammen med postbuddet møder eleverne nogle af de kommunikationsteknologier, som har skabt vores digitale verden, med iPads og internet. Undervejs leger børnene gæt og grimasser med fortidens transportmidler og skriver morsekode ved at rutsje som prikker og streger. Til slut designer og tegner de deres egne frimærker, så det vigtige brev kan sendes tilbage i tiden.

Pige der blæser i posthorn
Posthornet var datidens sms-notifikation.
Foto

ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation

©

ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
1039 kr.
Yderligere priser:
Prisen er ekskl. moms.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Eleverne får indsigt i den digitale verdens historie og forståelse af, hvordan teknologien har forandret den måde, mennesker kommunikerer på. Forløbet understøtter faglige mål for både historie og dansk.

Historie
Forløbet er rettet mod historiefagets kompetenceområder kronologi, samfund, familie og fællesskaber. Eleverne får viden om og kan sammenligne kommunikation før og nu, og kan relatere det til eget liv.

Dansk
Forløbet understøtter kompetenceområderne fremstilling og respons, når børnene designer og tegner deres egne frimærker, og vi taler om frimærkernes budskaber.