Museum Wibergis

Reformationen i Viborg

På denne tur fortæller vi om Viborg før, under og lige efter reformationen. Vi besøger de steder, hvor historien udspillede sig, da reformationen flere år tidligere end i resten af landet kom til Viborg med Hans Tausen.
Her kommer vi bl.a. forbi et par af de steder, hvor der i middelalderen lå 12 katolske sognekirker opkaldt efter helgener, fem klostre og en Domkirke.
Vi besøger de steder, hvor Hans Tausen har prædiket sin protestantiske tro, mens andre kræfter har forsøgt at bremse ham og hans tilhængere bl.a. Viborg bispen, Jørgen Friis.

Vi mødes på torvet foran Domkirken og går en tur gennem de ældste dele af byen. Undervejs giver vi jer et indblik i historien om Hans Tausens virke i Viborg i 1520’erne, om hans inspiration fra Tyskland, om danske tilhængere og modstandere, om kongens rolle, om klostrenes skæbne og om efterspillet med henrettelsen af Skipper Clement på torvet foran Domkirken i 1536.

Formidlingen lægger op til faglige dialoger og refleksion.

Forberedelse

Eleverne skal have en forståelse af tiden omkring reformationen.

Forbered eleverne på, at de skal have fornuftigt fodtøj på.

Efterbehandling

Efter byvandringen kan I tale om, hvordan jeres by har haft og har betydning i fortid og nutid, og hvordan I kan være med til at påvirke historien.

Byvandring
Byvandring
Foto

Nyt Viborg Museum

©

Nyt Viborg Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
400 kr.
Yderligere priser:
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking@viborg.dk Telefonen er åben for henvendelse mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00 fredag kl. 8.00 - 13.00
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
EUD, EUX, Tekniske skoler
Ungdomsuddannelse:
HF, HHX, HTX, STX
Fag:
Historie, Religion
Læringsmål:
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i reformationens forløb, Viborgs centrale rolle i dette forløb, samt hvad reformationen medførte af ændringer i samfundet og for borgerne.

Eksempler fra Fælles Mål
Historie Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien. Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed.