Det Grønlandske Hus i Aarhus

Relationen mellem Grønland og Danmark i dag – afkolonisering og historiens konsekvenser

Vi kommer gerne ud til jeres skole.

Modulet giver eleverne indsigt i grønlandsk historie og samfundsforhold og formidler om sammenhængen mellem koloniseringen og moderniseringen og det samtidige Grønland.

Modulet kan afvikles ved jer på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som er et spændende rum, der lægger op til samtale om traditioner og materialer alt efter hvad I ønsker. Skoleformidlingen dækker hele Region Midtjylland.

Formålet med modulet er at blive klogere på den nutidige relation mellem Grønland og Danmark, ved at give eleverne et nuanceret indblik i og forståelse for de mekanismer, der er i spil mellem Grønland og Danmark. Med udgangspunkt i historie, fakta og kulturforståelse giver modulet eleverne bedre forudsætninger for at afmontere fordomme og tilegne sig bredere og mere nuanceret viden om Grønland

Modulet kan undersøge

  • Relationen mellem Grønland og Danmark i dag, hvor fortiden stadig kaster sin skygge (eksperimentbørnene, juridisk faderløse, adoption af grønlandske børn og spiralsagen) eller
  • Identitet og kultur i Grønland (fx tatoveringer, sprog, symbolbrug, Inuit Games) eller
  • Grønlændere i Danmark og i den danske kultur. Hvordan er det at komme med en anden baggrund og flytte til Danmark?
  • En kombination af ovenstående. Det kan vi aftale nærmere.

Mit besøg kan tilpasses alt efter om klassen har arbejdet med Grønland eller ej og kan vinkles alt efter klassetrin, fag og forløb. I hvilken forbindelse vi skal mødes er op til dig. Det kan være:

  • Et selvstændigt besøg
  • I forbindelse med et forløb I har i klassen
  • I forbindelse med en temauge
  • Som oplæg til en projektopgave
Det grønlandske og danske flag, samt en grønlandsk tromme
Foto

Lars Aarøe

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
100 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eksempler for Fælles Mål:

Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.