Kongernes Samling - Amalienborg

Rend mig i normerne

Normer er en eksistentiel nødvendighed for at navigere og begå sig i et samfund. Mens nogle normer bliver til love, fordi de er vigtige for at samfundet kan fungere, er andre normer blevet til traditioner, hvilket ses når kongefamilien fejrer store begivenheder. Andre normer er vi måske ikke lige så bevidste om. For eksempel Janteloven.

Køn og identitet har til alle tider været til diskussion i alle samfund. Opfattelsen af det enkelte menneskes køn og identitet afhænger af det samfund vi lever i. I forløbet vil vi forsøge at synliggøre for eleverne, hvorfra vores samfundsnormer udspringer og hvordan de har og kan ændre sig gennem tiden i forlængelse af samfundet, der ligeledes ændrer sig. 
Den danske kongefamilie er et fundamentalt eksemplar på de danske samfundsnormer. Kongehuset er historiske tidskapsler og de præsenterer sig selv ved at være eksemplariske forbilleder for befolkningen. Ofte er fremstillingen dikteret af samfundets normer. 
Det overordnede formål med forløbet er at styrke elevernes forståelse for, hvordan et samfunds normer har betydning for, hvordan vi begår os i fællesskaber og hvordan det har betydning for vores opfattelser af køn og identitet.

Undervisningsforløbet er udviklet af Kongernes Samling i forbindelse med Sex & Samfunds Uge Sex 2024.

Program:

  • Begrebsafklaring fælles og i grupper
  • Fælles billedanalyse
  • Besøg og analyser i de kongelige arbejdsværelser
  • Prøv tøj på egen krop
  • Fælles dilemma-øvelse

Jeres forberedelse: 

  • Inddel klassen i grupper med tre elever i hver gruppe.
  • Inden besøget kan det være en fordel at tale med klassen om begreberne: Normer, køn, identitet og iscenesættelse.
  • Undervisningen er mobilfri. Forbered derfor gerne eleverne på, at mobiltelefonerne skal lægges i garderoben inden undervisningens start.

Bemærk: Forløbet kan bookes fra d. 2. september 2024

Fælles analyse af Tuxens maleri
Europas svigerfamilie
Foto

Peter Nørby

©

Kongernes Samling / Peter Nørby

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
650 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
- At eleverne har viden om historisk udvikling

- At eleverne kan foretage flertydige fortolkninger

- Eleverne skal opnå viden om, at de er historieskabte og historieskabende

- Eleverne skal udvikle personlig og kulturel identitet

- Eleverne skal vide, at de er aktive deltagere i et demokratisk samfund