Ritualets kraft
Forløbet er henvendt til Kristendomskundskab og Historie. I Kristendomskundskab får eleverne mulighed for at arbejde med ikke-kristne religionsformer og andre livsopfattelser. I Historie arbejdes der med historiebrug i mødet med Glyptotekets ægyptiske statuer.
På forløbet undersøger vi ’begrebet’ ritual og diskuterer ritualers kraft og betydning i oldtidens Ægypten såvel som i elevernes eget liv i dag. Forløbet starter blandt Glyptotekets ægyptiske statuer, hvor eleverne skal undersøge forskellige symboler, som peger i retning af særlige rituelle handlinger. Herefter stifter eleverne bekendtskab med ’samfundslag-pyramiden’ med farao øverst efterfulgt af præsteskabet og den almindelige ægypter. Hvert lag i samfundet udførte ritualer, som havde stor betydning for den enkeltes liv, og gennem dilemmaspil og praktiske øvelser får eleverne stof til at diskutere ritualers kraft og magt. Forløbet afsluttes i Glyptotekets mumiekælder, hvor vi taler om døden som overgangsritual i oldtidens Ægypten og om overgangsriter i dag.