Robinsonade – sammen i vildmarken
I mindre grupper udfordres eleverne på de forskellige elementer, der skal til for at overleve i naturen. Kløvning af brænde, båltænding, finde/fange og tilberede mad. De større elever skal ved egen hjælp tilberede et måltid over eget bål ud af hele fugle, fisk og grønsager, mens små opgaver undervejs kan give dem ekstra fordele, hvis de kan samarbejde og udnytte gruppens forskellige kompetencer. De mindre elever får mere støtte, men udfordres også på samarbejde, nye løsninger og sanselige oplevelser.
I dette undervisningsforløb er det fortællingen om at klare sig i naturen, der er i centrum. Der er fokus på samarbejde, elevernes egne løsninger og evner, der i kombination skaber det fællesskab, som er nødvendigt for at "overleve" i vildmarken. I det fælles tredje, naturen som ramme, får eleverne mulighed for at vise andre kompetencer end i klasselokalet. Her er alle lige, og der er brug for alles kræfter for at nå i mål.