Hammershus

Rundvisning på Hammershus – Bornholms Middelaldercenter

Hammershus borgruin er et skatkammer af fortællinger fra Bornholms, Danmarks og Europas historie. Tag med vores dygtige og engagerede formidler på rundvisning i ruinerne, og lær meget mere om borgens historie.

Gå på opdagelse i Hammershus’ historie sammen med en formidler klædt i middelalderdragt, og få en god introduktion til borgen og et levende indtryk af dagliglivet på Hammershus i middelalderen.

På en tur gennem borgruinen puster formidleren liv i borgens lange og spændende historie – med fortællinger af de mange historiske begivenheder lige dér, hvor det skete, f.eks. om Leonora Christinas og Corfitz Ulfeldts flugt fra Manteltårnet og om de bornholmske “frihedskæmpere”.

Vi kommer omkring gåden om, hvem der byggede Hammershus, om kampen mellem konge og kirke, om herredømmet på Bornholm, om lybækkernes hærgen på øen, om bornholmernes frihedskamp, om Hammershus som statsfængsel og borgens forfald.

Vi bevæger os ind i de forskellige bygninger og får fortællingerne om skatteopkrævningen, magasinbygningen og smørkælderen, kapellet og ikke mindst bryggerset og stegerset.

Ved hjælp af medbragte genstande og historiefortælling illustreres dagliglivet i middelalderen – i og omkring en borg.

Hammershus Borgruin

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
96 kr.
Yderligere priser:
96,00 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Familie og fællesskaber: Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv. Eleven har viden om fællesskaber i middelalderen.
Historiske spor: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Historiske scenarier: eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Historisk bevidsthed: Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie.
Historiske scenarier: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger. Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt,regionalt.
Historiske scenarier: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres evne til indlevelse.
At eleverne bliver opfordret til at undres og stille spørgsmål.
At eleverne oplever sig selv i uvante roller og får mulighed for at bryde ud af dagligdagens vaner og sociale rollemønstre.
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.