Kunsthal Kongegaarden

SÆT LYD TIL ET KUNSTVÆRK

Eleverne skal kunne arbejde med digital kunst. En del af formålet er, at man kan arbejde med kunst på mange forskellige måder. Den digitale kunstart er lyd. Hvordan lyder et kunstværk?

Eleverne skal igennem en proces, hvor de kommer i Kunsthal Kongegaarden 2 gange med kort mellemrum. Første gang de ankommer til kunsthallen får eleverne mulighed for at se alle de kunstværker, der er udstillet. De vil også få mulighed for at høre eksempler på lydfiler, til nogle af værkerne. De kan derfor vælge et af værkerne, som de vil lave en lydfil til. Anden gang de kommer forbi, skal de se kunstværkerne sammen med deres lydfiler og få feedback fra en formidler fra Kunsthal Kongegaarden.

På skolen skal eleverne mellem de to besøg producere en lydfil. De kan gøre det alene eller i par. Der er manualer til, hvordan man laver en lydfil i lærermaterialet. Lydfilen skal vare maksimalt 1½ minut. De skal arbejde med stemninger, baggrundslyde, effektlyde og musik i deres lydfiler. Der skal sættes minimum 90 minutter af til at lave lydfilerne på skolen. Eleverne får lov til at optage små lydsekvenser på deres mobiltelefoner, mens de er ved værket. Der kan de optage deres egne overvejelser eller fortælle om det de lægger mærke til.

Der er 6 trin eleverne skal igennem i de æstetiske læreprocesser.  

Impuls – Eleverne vælger et værk i Kunsthallen, som de vil sætte lyd til. De får et par ekspempler, som de kan blive inspirerede af. De lytter, tager billeder, forklarer med egne ord, optager sig selv, optager måske andres opdagelser i værket og så videre

Gruppearbejde – hjemme på skolen, finder eleverne lydeffekter og musik i ”Find the Tune”. De skal være meget bevidste om, hvad det er for en stemning, de vil skabe omkring værket. Vil de lave det ordløst, volapyk eller vil de bruge rigtige ord? De begynder at sætte lyde sammen i ”Soundation”, hvor de skal finde deres helt eget udtryk.

Visning og ny impuls – hjemme på skolen skal eleverne nu vise værket på et fotografi mens de afspiller deres lydfiler for hinanden på klassen. Eleverne skal nu give hinanden feedback, hvad fungerer og hvad fungerer ikke så godt? De må meget gerne blive inspirerede af hinanden. Tal gerne om, hvilken stemning de ønsker at skabe i forbindelse med kunstværket, og hvilken stemning det føles som.

Gruppearbejde – hjemme på skolen. Eleverne bruger nu den feedback de fik til at lave deres værker færdige. De må også godt blive inspirerede af hinandens værker og gøre deres eget lydværk helt perfekt. De skal nu gemme deres lydværk. Der er forslag til dette senere i materialet.

Afsluttende visning – andet besøg i Kunsthal Kongegaarden. En formidler og alle eleverne går sammen rundt og lytter til værkerne sammen og oplever kunstværkerne sammen med de nye lydværker.

Evaluering – i kunsthallen. Eleverne får lov til at tage en emoji, der udtrykker deres oplevelse af forløbet.

Til udstillingen LANDING 2023 i Kunsthal Kongegaarden har billedkunstner Mathias Riis Andersen skabt en enorm, fritstående skulptur, der mimer en cementblander .
Ball Mill af Mathias Riis Andersen fra udstillingen LANDING 2023
Foto

Jenny Sundby

©

Kunsthal Kongegaarden

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Lytning, Medier - Medieproduktion, Musik - Musikalsk skaben
Fag:
Billedkunst, Dansk, Medier, Musik
Læringsmål:
Eleven har viden om eksperimenterende arbejdsprocesser.
At eleverne lærer at finde de lyde, der er i et kunstværk.

Se alle tilbud fra: