KK44

Samvittighedskompasset

Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer, tanker og deres valg i en række tænkte situationer skal eleverne være med til at indkredse og formulere, hvad vi styrer efter, når vi i står i med et etisk valg. Har vi mon et indbygget ”samvittighedskompas”?

I dette nyudviklede KK44-forløb sætter vi fokus på samvittigheden.

Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer, tanker og deres valg i en række tænkte situationer skal eleverne være med til at indkredse og formulere, hvad vi styrer efter, når vi i står i med et etisk valg. Har vi mon et indbygget ”samvittighedskompas”?

Og i anden omgang skal de overveje, hvor reglerne og værdierne i vores samvittighed mon stammer fra.

Er vi født med dem?

Har vi lært dem? – og hvis vi har, hvem har så lært os det?

Foruden elevernes egne erfaringer og overvejelser skal de i forløbet møde eksempler på, hvordan værdier og etiske regler ofte er knyttet til religion og filosofi. Bibelske fortællinger som ”Arbejderne i vingården” og ”Den barmhjertige samaritaner” indgår.

Med inspiration i Aristoteles dydsetik inddrages forskellige dyder som ”mod”, ”venlighed” og ”gavmildhed”. Der lægges op til, at eleverne formulerer ”den gyldne middelvej” i forhold til dyderne.

Klassen inviteres på et kirkebesøg, hvor de i hovedtelefoner hører en række små fortællinger, der alle munder ud i en valgsituation: Hvad er det rigtige at gøre her? Hvad siger mit samvittighedskompas? 

Samvittighedskompasset er klar fra januar 2025.

Kirkebesøg tilbydes dog kun i ugerne 19 til 23

Har vi et indre kompas, der fortæller os hvad der er rigtigt at gøre - og hvad der er forkert?

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
Eleverne bliver mere bevidst om, hvor vores moral og etik stammer fra

Se alle tilbud fra: