Makerspace Aabenraa

Solcelle-fabeldyr

I workshoppen skal der bygges et fabeldyr, som har en bevægelig del.

I workshoppen skal fabeldyret beskrives og konstrueres med udgangspunkt i følgende:

Et solcelle-kit, beskrivelse af levested, egenskaber samt en racebeskrivelse.

Vær opmærksom på, at tilbuddet er gratis, såfremt I er medlem af Makerspace-samarbejdet.

Indhold: 

Vi arbejder i dette forløb med design thinking-processen.

Eleverne bliver delt op i hold af 3 elever pr. gruppe.

Materialer:

Hver gruppe får et solcelle-byggekit udleveret, hvori der vil være forskellige krea-materialer til både udsmykning og konstruktion af et fabeldyr.

Eksperimenter:

Når fabeldyret er bygget, skal eleverne foretage forskellige undersøgelser for at se, hvilken effekt lys har på solcellens output (kunstigt/naturligt lys). Vi faciliterer undersøgelsen.

Undersøgelsesfasen:

Undersøg, hvordan solcellen bliver påvirket af solen

Undersøg placering af solcellen

Undersøg forskellige dyr og deres egenskaber

Hvor meget strøm kan den uddelte solcelle producere?

Idegenereringsfasen:

Idegenerere på, hvilke dyr I vil kombinere eller nyskabe, farver, udseende, en bevægelig del m.m., som skaber jeres fabeldyr.

Hvilke materialer kunne anvendes?

Hvilket habitat lever fabeldyret i, og hvilken race tilhører det?

Hvilke egenskaber har fabeldyret?

Konstruktionsfasen:

Konstruér jeres fabeldyr med de uddelte solcellekits og kreamaterialer

Brug vores værktøj til at producere elementer til fabeldyret

Tag en video af, hvordan dyret bevæger sig

Delingsfasen: 

Lav et lille oplæg for klassen

Her beskriver I jeres produktion, habitat, egenskaber osv.

Hvilket dyr har I nytænkt, kombineret eller skabt?

Hvordan virkede jeres bevægelsesdel med solenergi?

Faglighed

Her tales der ind i fagene håndværk og design, biologi samt natur og teknik.

Teknologiforståelse:

Digital myndiggørelse: En indsigt i den måde, solceller virker, og hvordan energi kan omdannes til strøm. Hvor meget energi skal en mobil bruge for at lade op?

Teknologisk handleevne: Kompetencer i at skabe et mindre kredsløb, og hvordan forskelligt lys påvirker solcellen, samt hvordan solcellen fungerer.

Designproces: Kompetencer i at arbejde ud fra en særlig proces ift. teknologiforståelse. Den designproces, vi arbejder ud fra, er designcirklen, som er udviklet af AU (Aarhus Universitet).

Kontakt: Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller email: chrih@aabenraa.dk

Forberedelse på egen skole: Det forventes, at eleverne har arbejdet med forskellige dyr, deres habitat og egenskaber.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4½ time
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Biologi - Perspektivering, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Natur/teknologi
Læringsmål:
Kompetencer ift. hvordan en solcelle virker og bliver påvirket.

Basal viden om kredsløb.

Viden om energi, og hvordan dette omformes til elektricitet.

Analyse af forskellige dyr og deres egenskaber og habitat.

Kendskab til forskellige materialer og deres egenskaber.