Solcelle-fabeldyr
I workshoppen skal fabeldyret beskrives og konstrueres med udgangspunkt i følgende:
Et solcelle-kit, beskrivelse af levested, egenskaber samt en racebeskrivelse.
Vær opmærksom på, at tilbuddet er gratis, såfremt I er medlem af Makerspace-samarbejdet.
Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med design thinking-processen.
Eleverne bliver delt op i hold af 3 elever pr. gruppe.
Materialer:
Hver gruppe får et solcelle-byggekit udleveret, hvori der vil være forskellige krea-materialer til både udsmykning og konstruktion af et fabeldyr.
Eksperimenter:
Når fabeldyret er bygget, skal eleverne foretage forskellige undersøgelser for at se, hvilken effekt lys har på solcellens output (kunstigt/naturligt lys). Vi faciliterer undersøgelsen.
Undersøgelsesfasen:
Undersøg, hvordan solcellen bliver påvirket af solen
Undersøg placering af solcellen
Undersøg forskellige dyr og deres egenskaber
Hvor meget strøm kan den uddelte solcelle producere?
Idegenereringsfasen:
Idegenerere på, hvilke dyr I vil kombinere eller nyskabe, farver, udseende, en bevægelig del m.m., som skaber jeres fabeldyr.
Hvilke materialer kunne anvendes?
Hvilket habitat lever fabeldyret i, og hvilken race tilhører det?
Hvilke egenskaber har fabeldyret?
Konstruktionsfasen:
Konstruér jeres fabeldyr med de uddelte solcellekits og kreamaterialer
Brug vores værktøj til at producere elementer til fabeldyret
Tag en video af, hvordan dyret bevæger sig
Delingsfasen:
Lav et lille oplæg for klassen
Her beskriver I jeres produktion, habitat, egenskaber osv.
Hvilket dyr har I nytænkt, kombineret eller skabt?
Hvordan virkede jeres bevægelsesdel med solenergi?
Faglighed:
Her tales der ind i fagene håndværk og design, biologi samt natur og teknik.
Teknologiforståelse:
Digital myndiggørelse: En indsigt i den måde, solceller virker, og hvordan energi kan omdannes til strøm. Hvor meget energi skal en mobil bruge for at lade op?
Teknologisk handleevne: Kompetencer i at skabe et mindre kredsløb, og hvordan forskelligt lys påvirker solcellen, samt hvordan solcellen fungerer.
Designproces: Kompetencer i at arbejde ud fra en særlig proces ift. teknologiforståelse. Den designproces, vi arbejder ud fra, er designcirklen, som er udviklet af AU (Aarhus Universitet).
Kontakt: Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller email: chrih@aabenraa.dk
Forberedelse på egen skole: Det forventes, at eleverne har arbejdet med forskellige dyr, deres habitat og egenskaber.